Orange Światłowód - wiemy wszystko

Akcje partnerskie | Newsy
Opinie: 0
Magdalena Russyan, dyrektor inwestycji strategicznych w Orange Polska

Zadaliśmy kilka pytań Magdalenie Russyan, która jest dyrektorem inwestycji strategicznych w Orange Polska.

Wiemy już, czy 5G zastąpi światłowód, dlaczego budowa sieci fiber jest taka droga, czy T-Mobile będzie realną konkurencją na rynku stacjonarnego internetu, czy UPC oferuje światłowód (bo tak mówi w swoich reklamach) i jaka usługa zdominowała ruch w sieci Orange.

Serdecznie zapraszamy do lektury.

Już za parę lat w Polsce będziemy zapewne korzystać z technologii 5G i innych nowych rozwiązań do transmisji mobilnej. Czy mając teraz wolne łącze do internetu rzeczywiście warto pomyśleć o światłowodzie? Czy nie lepiej poczekać na 5G?

Zdecydowanie warto wziąć światłowód. Technologia 5G da wiele nowych możliwości, lecz dopiero za kilka, kilkanaście lat. Trzeba też pamiętać, że 5G pozostaje technologią mobilną. Przepustowość takiej sieci rozkłada się na wszystkie podłączone urządzenia. Z drugiej strony mamy łącza światłowodowe. Klient nie musi dzielić swojego łącza z innymi, bo ma je doprowadzone bezpośrednio do domu. Nie jest ono podatne na zakłócenia czy słabą pogodę. W naszej ofercie jest prędkość 1 Gb/s, a w czasie testów osiągaliśmy prędkości dziesięciokrotnie wyższe, wykraczające poza szacunkowy transfer sieci 5G. Moim zdaniem obie technologie w przyszłości będą się uzupełniać. Infrastruktura, którą obecnie tworzymy dla Orange Światłowodu, w przyszłości będzie podstawą dla sieci 5G.

Wydajecie na budowę łączy fiber ogromne pieniądze - to miliardy złotych w perspektywie kilku lat. Jakie głównie koszty składają się na ten projekt? Co jest aż tak drogie?

W latach 2016-2020 planujemy wydać na inwestycje światłowodowe nawet 4 mld zł. Dużo kosztują urządzenia optyczne (głównie OLT*) oraz fizyczna budowa sieci, która według naszych szacunków pochłania ponad połowę nakładów przeznaczonych na cały program światłowodowy. Mam tutaj na myśli koszt usług partnerów technicznych. Zapotrzebowanie na wyspecjalizowane firmy, potrafiące budować sieci światłowodowe, jest ogromne. Równolegle jest przecież realizowany program budowy sieci z dofinansowaniem UE, czyli Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC), którego beneficjentami obok Orange Polska są również  inni operatorzy budujący sieci światłowodowe. To sprawia, że na rynku jest duży popyt a wtedy ceny rosną.

* OLT (z ang. Optical line termination) - to koncentrator, do którego schodzą się włókna magistralne ze spliterów optycznych; zazwyczaj posiada od kilku do kilkudziesięciu portów OLT oraz kilka portów GigabitEthernet. Jednostka centralna zarządza, monitoruje oraz konfiguruje jednostki ONT (z ang. Optical Network Terminal), czyli jednostkę abonencką. W Europie przyjęto, że jest to jednostka wewnątrzbudynkowa i zazwyczaj znajduje się w lokalu abonenta i jest także zasilania z gniazdka prądowego abonenta.

Jak Pani sama reklamuje światłowód Orange wśród swoich znajomych lub rodziny? Jakie są jego główne zalety i przewagi.

Najlepszym sposobem jest zaproszenie znajomych czy rodziny do mieszkania i po prostu pokazanie jak działa światłowód. Prędkość internetu i domowe WiFi robią wrażenie. Gdy dodamy do tego bogaty wybór kanałów TV, w tym 4K, a na koniec jeszcze cenę za cały pakiet, nie muszę nikogo długo przekonywać. W Orange Love za 99 zł dostają 4 usługi: komórkę z nielimitowanymi połączeniami i 5GB internetu, 103 kanały telewizyjne, internet światłowodowy i telefon stacjonarny z nielimitowanymi rozmowami w całej Unii Europejskiej. Wiele osób płaci dziś więcej za podobny pakiet "rozbity" na poszczególne usługi u różnych operatorów. Gdy okazuje się, że za mniej niż 100 zł mogą mieć to wszystko w Orange, zaczynają sprawdzać i często decydują się na ten pakiet. Już prawie milion klientów wybrało LOVE.

Temat światłowodów w Polsce to nowy temat dla waszych klientów. Czy oni już mają świadomość tej technologii? Wiedzą, że to aktualnie najnowocześniejsze rozwiązanie technologiczne?

Światłowód już stał się synonimem super szybkiego internetu. Słyszymy o nim w reklamach TV, media wiele o tym piszą w internecie. Zwiększa się dostępność. Coraz więcej osób może sprawdzić jego działanie w praktyce. Klienci mają świadomość jego zalet i chcą go mieć u siebie w domu, by wygodnie korzystać z sieci na wielu urządzeniach jednocześnie. Tak jak kiedyś o butach sportowych mówiono "adidasy", tak dziś o szybkim internecie mówimy "światłowód". A nawet więcej: Orange Światłowód.

Czy nie boicie się konkurentów? Jednego poważnego gracza (T-Mobile) wpuściliście do swojej sieci. Plus zapewne postawi na światłowód w Netii. Czym wyróżni się na rynku Orange? Czy będzie to cena?

To truizm, ale polski rynek usług internetowych jest od lat bardzo konkurencyjny i jesteśmy przyzwyczajeni do rywalizacji. Otwarcie sieci Orange dla T-Mobile pozwoli na jeszcze lepszą promocję naszego światłowodu na polskim rynku i tym samym wzmocni potencjał naszych inwestycji. Działania konkurentów potwierdzają słuszność naszej strategii, w której stawiamy na jakość, jaką oferuje tylko światłowód, nadzwyczajne parametry usług (niedawno wprowadziliśmy opcję prędkości 1 Gb/s.) oraz wartość, jaką klientowi oferuje konwergencja. To nas wyróżnia. Nie boimy się konkurować. Na dziś tylko Orange jest w stanie dostarczyć do kilku milionów gospodarstw domowych prawdziwą usługę konwergentną łączącą światłowód, usługi mobilne oraz telewizję, i to wszystko w dobrej cenie.

Do 2020 r. chcecie mieć w zasięgu już 5 mln gospodarstw domowych. Czy na tym projekt budowy sieci się skończy? Czy jesteście zadowoleni z tempa budowy sieci i z tempa pozyskiwania klientów?

Na razie skupiamy się na realizacji programu podłączenia 5 mln gospodarstw domowych do światłowodu. Nasi klienci dzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami. W efekcie zgłaszają się do nas mieszkańcy osiedli czy ulic, a nawet całych miejscowości, zainteresowani podłączeniem ich miejsc zamieszkania do światłowodu. Widzimy więc jak ogromne są potrzeby klientów, a my już dziś realizujemy inwestycje na pełnej prędkości. Budujemy w dużych, średnich i małych miastach, a także w ramach programu POPC, czyli z dofinansowaniem UE, doprowadzamy sieć do niejednokrotnie trudniej dostępnych czy bardziej oddalonych gospodarstw domowych. Mamy ponad 300 tys. klientów korzystających z naszych usług w oparciu o światłowód. Większość z nich przeniosła swoje usługi do Orange od konkurencji. Rok do roku zwiększamy dynamikę pozyskiwania Klientów, co jest wynikiem nie tylko poprawy samego procesu komercjalizacji, ale również rosnącej świadomości i wiedzy Klientów co do korzyści i możliwości wynikających z użytkowania na co dzień technologii światłowodowej w naszych domach.

Ostatnio głośno było o Waszym małym PR-owym konflikcie z UPC? Oni oferują klientom kabel koncentryczny, a reklamują, że mają światłowód. Czy kablówki powinny się już bać? Czy ich technologia rzeczywiście nie ma przed sobą żadnej przyszłości?

Wcale nie twierdzimy, że technologie wykorzystywane przez kablówki się kończą. Widzimy, że optymalizują swoje rozległe sieci kablowe dzieląc je na mniejsze, także poprzez podejście ze światłowodem jak najbliżej mieszkań klientów. Chodzi nam o to, by przekaz marketingowy był zgodny z rzeczywistością. W przypadkach gdy światłowód dochodzi jedynie do osiedla (ang. FTTC - fiber to the cabinet) lub do piwnicy w bloku (ang. FTTB - fiber to the building), nie ma mowy o pełnej usłudze światłowodowej. Do tego konieczne jest doprowadzenie światłowodu bezpośrednio do lokalu klienta (ang. FTTH - Fiber to the home). To wynika m.in. z wytycznych FTTH Council Europe*, która określiła, że światłowód ma być wprowadzany do mieszkania lub co najmniej na odległość nie większą niż 2 metry od niego. Dlatego uważamy, że sieci stosowane przez kablówki powinno się określać jako technologię hybrydową: połączenie łącza światłowodowego z kablem koncentrycznym. Tak jak jest to definiowane w innych krajach.

* Organizacja powstała w 2004 z inicjatywy 5 firm realizujących inwestycje światłowodowe oraz będących producentami rozwiązań FTTH (Alcatel-Lucent, Cisco, Corning, Emtelle oraz OFS); ma na celu budowanie świadomości korzyści z posiadania światłowodu doprowadzonego do domu na całym kontynencie europejskim jako technologii, która ma rzeczywisty wpływ na społeczeństwo, ekonomię, konkurencyjność, rozwój państw i jakość życia ich obywateli.

Na pewno analizujecie ruch w swojej sieci.  Z jakich usług korzystają głównie klienci światłowodu? To głównie wideo? Ile średnio urządzeń działa w takiej domowej sieci.

Rzeczywiście ponad połowa ruchu w sieci to wideo. Szczególnie znaczący udział ma ruch do serwisów VoD, w tym Netflix. Umożliwienie klientom Orange Światłowodu korzystanie z Netflixa za pomocą dekodera oraz uproszczenie sposobu rozliczenia za korzystanie z serwisu, niewątpliwie ma na to wpływ. Jeśli chodzi o liczbę urządzeń działających w sieci domowej, to średnio 5-6 urządzeń jest przez Klientów podłączanych do samej domowej sieci Wi-Fi, czyli statystycznie na użytkownika przypada więcej niż jedno urządzenie. Spodziewamy się, że ich liczba będzie rosła wraz z rozwojem i popularyzacją Internetu Rzeczy (IoT).

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: