UKE opublikowało porównanie ofert dostępnych na rynku  usług telefonii stacjonarnej dla klientów biznesowych u operatorów  alternatywnych z ofertami Telekomunikacji Polskiej.
 
 Wprowadzenie 
 
 Z obserwacji zjawisk rynkowych wynika, że z roku na rok usługi telefoniczne dla  biznesu stanowią coraz większy procent usług telefonicznych ogółem. W 2007 r.  przychody przedsiębiorców telekomunikacyjnych z tytułu świadczenia usług  telefonicznych dla biznesu stanowiły 38,4% ogółu przychodów ze świadczenia usług  telefonicznych. Dla porównania w roku 2006 liczba ta wyniosła 35,5%, natomiast w  2005 – 34,5%. 
 
 Pojawianie się nowych i udoskonalanie już istniejących ofert operatorów  alternatywnych skutkuje zmniejszaniem się udziału przychodów operatora  zasiedziałego (Telekomunikacja Polska S.A.) pod względem przychodów ze  świadczenia usług telefonicznych dla biznesu na rzecz operatorów alternatywnych.  W 2007 r. udział ten wyniósł 64,2% wobec 69,09% w 2006 r. i 73,8% w 2005 r.
 
 Udział liczby klientów biznesowych korzystających z usług telefonii stacjonarnej  również rośnie z roku na rok. W 2007 r. stanowili oni 18% wszystkich klientów  korzystających z usług telefonii stacjonarnej, podczas, gdy w 2006 r. było ich  17,5%, natomiast w 2005 r. – 16,6%. Spada natomiast, choć bardzo wolno, udział  TP S.A. w łącznej liczbie abonentów biznesowych. W 2007 r. operator zasiedziały  posiadał 86,6% wszystkich klientów biznesowych wobec 88,5% w 2006 r. i 89% w  2005 r.
 
 Przedmiot badań 
 
 Do niniejszej analizy wybrano cenniki operatorów świadczących usługi  telekomunikacyjne dla klientów biznesowych, którzy w 2007 r. osiągnęli udział w  rynku usług telefonicznych dla biznesu powyżej 1%. Przeanalizowano oferty  następujących spółek:
 
 Telekomunikacja Polska S.A.,
 Telefonia Dialog S.A,
 Netia S.A.,
 Tele2 Sp. z o.o.,
 Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o.,
 GTS Energis Sp. z o.o.
 W analizie wykorzystano cenniki obowiązujące na dzień 1 września 2008 r. Przy  wyborze cenników kierowano się przeważnie liczbą korzystających z nich  użytkowników. Dla każdego operatora przedstawiono trzy cenniki (w przypadku GTS  Energis dwa, gdyż spółka posiadała na dzień 1 września 2008 r. tylko dwa cenniki  dla biznesu). W przypadku, gdy liczba abonentów nie była znana, wybrano plany  taryfowe, które zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydają się  najkorzystniejsze z punktu widzenia klientów biznesowych (atrakcyjne cenowo  połączenia, duża liczba minut w abonamencie).
 
 Zawartość analizy
 
 W rozdziale pierwszym analizy przedstawiono wybrane plany taryfowe analizowanych  operatorów przeznaczone dla klientów biznesowych z uwzględnieniem abonamentu,  pakietu darmowych minut, opłat za inicjację połączenia oraz opłat za połączenia  lokalne, międzystrefowe, międzynarodowe i do sieci komórkowych. W przypadku  połączeń międzynarodowych przedstawiono opłaty za minutę połączenia do wybranych  krajów tj. do Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, W. Brytanii, Włoch i USA.  Opłaty, jakie pobierają operatorzy za połączenia do sieci komórkowych, pokazano  osobno do sieci komórkowych Play i do pozostałych sieci komórkowych.
 
 W drugim rozdziale porównano ceny połączeń w godzinach szczytu w dzień roboczy w  każdym z wybranych planów taryfowych.
 
 Trzeci rozdział zawiera proponowane przez operatorów rabaty, promocje bądź  oferty specjalne kierowane do klientów biznesowych.
 
 W czwartym rozdziale przedstawiono coraz częściej wykorzystywane do prowadzenia  rozmów biznesowych technologie VoIP.
 
 Ostatni rozdział poświęcony został ocenie stopnia satysfakcji klientów  biznesowych ze świadczonych im usług telefonii stacjonarnej. Przedstawiono w nim  opinię odbiorców usług biznesowych na temat operatów telefonii stacjonarnej pod  kątem określonych kryteriów oraz zdanie odbiorców w kwestii funkcjonowania rynku  usług telefonii stacjonarnej dla biznesu.
 
 
 Podsumowanie
 
 Analiza wykazała, iż operatorzy telekomunikacyjni, walcząc o klienta, proponują  różnorodne plany taryfowe, spośród których firmy są w stanie wybrać  najkorzystniejsze dla siebie oferty. Udoskonalanie ofert przez przedsiębiorców  telekomunikacyjnych jest też wynikiem regulacji krajowego i międzynarodowego  rynku połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla  klientów biznesowych.
 
 W wyniku przeprowadzonych analiz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej  ustalił, że na rynkach tych nie występuje skuteczna konkurencja. Jednocześnie  wyznaczył operatora zasiedziałego Telekomunikację Polską S.A. jako  przedsiębiorcę o znaczącej pozycji na obu wymienionych rynkach i nałożył na  niego obowiązki regulacyjne, m.in. obowiązek nie ustalania zawyżonych cen w  zakresie świadczenia usług telefonicznych oraz nieograniczanie konkurencji  poprzez ustalanie cen usług zaniżonych w stosunku do kosztów ich świadczenia.  Dodatkowo, na operatora zasiedziałego nałożono obowiązek polegający na  przedstawianiu do zatwierdzenia przez Prezesa UKE cenników i regulaminów  świadczenia usług krajowych i międzynarodowych połączeń telefonicznych.
 
 Znaczenie usługi WLR 
 
 Również istotne znaczenie dla rozwoju rynku telefonii stacjonarnej dla klientów  biznesowych miało wprowadzenie decyzją Prezesa UKE w lipcu 2006 r. usługi  hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR - Wholesale Line Rental). Celem usługi  hurtowego dostępu do sieci było zwiększenie konkurencji na rynku  telekomunikacyjnym i umożliwienie operatorom alternatywnym skuteczniejszego  konkurowania z ofertą TP.
 
 Spowodowało to możliwość kupowania przez operatorów alternatywnych abonamentu od  operatora zasiedziałego po stawkach hurtowych i odsprzedawania go klientom  końcowym po cenach detalicznych niższych niż oferowane przez TP. Korzystając z  usługi hurtowego dostępu do sieci, operatorzy alternatywni mieli możliwość  zaoferowania, w wielu planach taryfowych, również korzystniejszych cen za  połączenia niż oferowane przez TP w jej własnej sieci.
 
 Zadowolenie klientów biznesowych 
 
 O poprawnym funkcjonowaniu regulacji na rynku telefonii stacjonarnej dla biznesu  świadczą wyniki ankiety przeprowadzonej wśród klientów biznesowych. Większość  ankietowanych firm nie sygnalizuje większych nieprawidłowości na tym rynku, w  szczególności w postaci problemów przy zawieraniu umów o świadczenie usług  telefonii stacjonarnej bądź odmowy świadczenia usług.
 
 Przy wyborze operatora telefonii stacjonarnej odbiorcy usług w głównej mierze  kierują się atrakcyjnością cenową oferty. W ocenie firm ważnymi czynnikami są  ponadto: dostępność obsługi i linii informacyjnych dla abonentów oraz szerokość  zakresu oferowanych usług. Najmniej istotnym kryterium jest ich zdaniem  atrakcyjność promocji i rabatów. Jednocześnie odbiorcy są w tym obszarze  najbardziej zadowoleni.
 
 Najgorzej spośród wybranych czynników ocenione zostały proponowane przez  operatorów oferty cenowe, czyli kryterium, które może wpłynąć na decyzję  odbiorców o ewentualnej zmianie operatora.
 
 Powyższa analiza pokazuje, iż zarówno w ofercie Telekomunikacji Polskiej, jak i  w ofertach operatorów alternatywnych, znajduje się znaczna liczba ofert dla  klientów biznesowych. Operatorzy alternatywni posiadają plany taryfowe dla  biznesu konkurencyjne wobec ofert operatora zasiedziałego. W celu przyciągnięcia  klienta, zarówno operator zasiedziały jak i operatorzy alternatywni, proponują  ponadto oferty promocyjne, rabaty i usługi specjalne. Największą ilość tego typu  zachęt posiada operator zasiedziały oraz Netia.
 
 Popularność telefonii internetowej VoIP 
 
 Coraz popularniejsze wśród użytkowników mających stały dostęp do Internetu,  stają się połączenia w technologii VoIP (Voice over Internet Protocol), która  umożliwia wykonywanie darmowych połączeń bądź znaczne obniżenie opłat za  połączenia. Ze względu na niższe ceny mogą one stanowić alternatywę dla  tradycyjnych połączeń poprzez sieci stacjonarne. Koszt połączeń wykonywanych w  ten sposób jest nawet do 85% (w przypadku połączeń międzynarodowych) niższy od  opłat proponowanych w cennikach operatorów sieci stacjonarnych.
 
 Podsumowując, można stwierdzić, że rynek usług telefonii stacjonarnej dla  klientów biznesowych w większości aspektów funkcjonuje prawidłowo. Liberalizacja  rynku spowodowała pojawienie się na nim konkurencji ze strony operatorów  alternatywnych wobec TP. Przyczyniła się ona do spadku cen przynosząc tym samym  wymierne korzyści użytkownikom.
 
 Walcząc o klienta przedsiębiorcy telekomunikacyjni prześcigają się w  proponowaniu coraz to lepszych usług, bardziej dopasowanych do potrzeb klientów  biznesowych. Obniżyły się opłaty za połączenia, pojawiły się oferty prowadzenia  rozmów poprzez najnowsze technologie internetowe VoIP, skonstruowane specjalnie  dla biznesu.
 
 Nadal jednak proponowane przez operatorów telekomunikacyjnych telefonii  stacjonarnej ceny usług odbiegają od poziomu satysfakcjonującego odbiorców usług  biznesowych.
 
		
	 
		
	 
           
           
           
           
           
          