Netia w I kw. 2011 r. pozyskała 13.8 tys. nowych klientów broadband

Newsy
Żródło: Netia
Opinie: 0

Netia ogłosiła wyniki finansowe za I kwartał 2011 r.

1 Najważniejsze wydarzenia

1.1 Dane finansowe

• Przychody wyniosły 401,2 mln PLN w I kw. 2011 r. wykazując wzrost o 4% w stosunku do I kw. 2010 r. oraz wzrost pomiędzy kolejnymi kwartałami o 2%.

• Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 101,5 mln w I kw. 2011 r. wykazując wzrost o 12% w stosunku do I kw. 2010 r., co odzwierciedla rosnącą bazę klientów, stabilizujący się poziom ARPU oraz rosnący udział usług LLU w strukturze klientów. W porównaniu z IV kw. 2010 r. skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 16% z poziomu 87,7 mln PLN. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 25,3% w I kw. 2011 r. w porównaniu do 23,5% w I kw. 2010 r. oraz 22,3% w IV kw. 2010 r.

• Zysk EBITDA wyniósł 101,4 mln PLN w I kw. 2011 r. wykazując wzrost o 8% w stosunku do I kw. 2010 r. oraz spadek o 67% w stosunku do IV kw. 2010 r. Zyski jednorazowe odzwierciedlone w poziomie zysku EBITDA w IV kw. 2010 r. wynikały z odwrócenia odpisów aktualizujących w kwocie 221,2 mln PLN, natomiast jednorazowy zysk w kwocie 2,9 mln PLN odnotowany w I kw. 2010 r. dotyczył zbycia transzy sprzętu transmisyjnego do P4. Koszty jednorazowe związane z Projektem „Profit” zamknęły się kwotą odpowiednio 0,1 mln PLN w I kw. 2010 r. oraz 0,3 mln PLN w IV kw. 2010. Koszty akwizycji wyniosły 0,1 mln PLN w I kw. 2011 r. i 0,7 mln PLN w IV kw. 2010 r. Marża zyku EBITDA wyniosła 25,3% w I kw. 2011 r. w stosunku do 24,2% w I kw. 2010 r. i 78,1 % w IV kw. 2010 r.

• Zysk operacyjny wzrósł w I kw. 2011 r. o 33% do 26,0 mln PLN (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk operacyjny wzrósł o 55% rok-do-roku do 26,2 mln PLN) w stosunku do 19,6 mln PLN w I kw. 2010 r. (16,8 mln PLN przy wyłączeniu kosztów i przychodów jednorazowych) oraz 231,3 mln PLN w IV kw. 2010 r. (11,2 mln PLN zysku nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych).

• W I kw. 2011 r. Netia rozpoznała jako koszt kwotę 58,3 mln PLN wydatkowaną w 2010 r. w związku z podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) za 2003 r. co było następstwem wyroku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w dniu 15 marca 2011 r., w którym oddalono złożoną przez Netię skargę od wcześniejszej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Spółka zamierza złożyć wniosek o kasację wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. rozdział Inne Wydarzenia).

• Zysk netto bez uwzględnienia kosztów i przychodów jednorazowych oraz kosztu dotyczącego zobowiązania podatkowego za 2003 r. wzrósł o 191% do 35,4 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 12,1 mln PLN w I kw. 2010 r. Odnotowana strata netto w I kw. 2011 r. wyniosła 23,0 mln PLN w stosunku do zysku netto w wysokości 14,3 mln PLN w I kw. 2010 r.

• Środki finansowe na dzień 31 marca 2011 r. wyniosły 382,0 mln PLN (z czego 210,4 mln PLN stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty a 171,6 mln PLN bony skarbowe w wartości rynkowej) co stanowi wzrost o 36,8 mln PLN w stosunku do poziomu środków finansowych z grudnia 2010 r.

• Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w I kw. 2011 r. OpFCF zdefiniowany jako skorygowany zysk EBITDA pomniejszony o wartość inwestycji kapitałowych wyłączając nabycia sieci ethernetowych, wyniósł 60,6 mln PLN w I kw. 2011 r.

• Zwyczajne Walne Zgromadzenie Netii (ZWZ) zostało zwołane na dzień 2 czerwca 2011 r. Proponowany porządek obrad ZWZ obejmuje między innymi zatwierdzenie sprawozdań finansowych za 2010 r. oraz propozycję podziału zysków. Netia rekomenduje przeznaczenie kwoty do wysokości 350,0 mln PLN na poczet programu wykupu akcji własnych w celu umorzenia do 12,5% kapitału zakładowego Spółki (por. rozdział Inne Wydarzenia).

• Netia podtrzymuje swoją prognozę na 2011 rok opublikowaną w dniu 22 lutego 2011 r.

1.2 Dane operacyjne

• Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 704.082 na dzień 31 marca 2011 r. co stanowiło wzrost o 2% z poziomu 690.247 na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz o 17% z poziomu 603.367 na dzień 31 marca 2010 r. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł do 11,5% z 10,5% na dzień 31 marca 2010 r. W I kw. 2011 r. Netia odnotowała 13.835 przyłączeń netto stacjonarnych usług szerokopasmowych w porównaniu do 36.346 przyłączeń netto w IV kw. 2010 r. oraz 44.050 przyłączeń netto w I kw. 2010 r. Spadek liczby nowych przyłączeń netto widoczny w I kw. 2011 r. był przede wszystkim skutkiem zaostrzonej rywalizacji cenowej ze strony konkurencji, która ograniczała poziom sprzedaży zwłaszcza w odniesieniu do niskomarżowych usług BSA. Jednocześnie oferta Netii oferowana w ramach własnej sieci oraz w technologii LLU, generująca wyższe marże, pozostaje atrakcyjna cenowo w stosunku do ofert konkurencji co pozwoliło Spółce na zwiększenie bazy klientów korzystających z usług w technologii LLU o 19.175 do poziomu 146.070 klientów.

• 14 kwietnia 2011 r. Netia wprowadziła nową, rewolucyjną ofertę obejmującą najwyższą dostępną technologicznie prędkość przesyłu danych bez wymogu zawierania umowy lojalnościowej. Netia szacuje, że na koniec 2011 r. baza klientów usług szerokopasmowych osiągnie poziom 780.000 – 800.000 bez uwzględnienia potencjalnych akwizycji sieci ethernetowych.

• Baza klientów usług głosowych (własna sieć, WLR i LLU) wyniosła 1.225.967 na dzień 31 marca 2011 r. w porównaniu do 1.230.965 na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz 1.173.008 na dzień 31 marca 2010 r. W I kw. 2011 r. Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 4.998, co było głównie związane z odchodzeniem klientów od tradycyjnych usług głosowych świadczonych za pomocą linii analogowych. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do poziomu 13,4% z 11,8%. Na dzień 31 marca 2011 r. usługi dla 32% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii.

• Netia osiągnęła znaczący postęp w rozwoju sieci LLU. Na dzień 31 marca 2011 r. Netia posiadała 535 uwolnionych węzłów z dostępem do około 4,4 mln linii abonenckich i obsługiwała łącznie 146.070 klientów w ramach technologii LLU. Spółka przyłączyła w I kw. 2011 r. 19.175 klientów w stosunku do rekordowej liczby 28.340 klientów pozyskanych w IV kw. 2010 r. oraz 11.388 w I kw. 2010 r., w tym 13.573 przyłączeń netto stanowiły migracje klientów BSA/WLR na LLU, a 5.602 to wzrost organiczny. Netia zakłada uwolnienie łącznie 700 węzłów do końca 2011 r.

• Netia rozpoczęła proces całkowitej zmiany marki w ramach realizacji ogłoszonej w styczniu 2011 r. długoterminowej Strategii do 2020 r. Wprowadzone zmiany są odzwierciedleniem nowej misji realizowanej przez Spółkę: „Dostarczamy świat on-line” i uwzględniają takie przedsięwzięcia jak wprowadzenie nowej tożsamości korporacyjnej oraz nowej platformy reklamowej ATL, start nowej strony WWW, jak również wprowadzenie nowych ofert i usług (por. rozdz. Podsumowanie Działalności Operacyjnej oraz Inne Wydarzenia).

Miroslaw Godlewski, Prezes Zarządu Netii, powiedział: “Netia rozpoczęła 2011 rok obiecująco i mam przyjemność oznajmić, iż w pierwszym kwartale 2011 r. po raz pierwszy w historii Grupy, przychody przekroczyły poziom 400 milionów PLN, a kwartalny zysk EBITDA przekroczył 100 milionów PLN. Te solidne wyniki finansowe zostały osiągnięte pomimo stale zaostrzającej się rywalizacji na rynku telekomunikacyjnym. Zdołaliśmy powiększyć naszą bazę klientów usług szerokopasmowych o blisko 14 tysięcy, co na dzień 31 marca 2011 r. dało nam łączną liczbę 704 tysięcy klientów i według naszych szacunków pozostajemy liderem polskiego rynku szerokopasmowego w liczbie nowych przyłączeń netto. W tym kontekście szacujemy, że nasz udział w rynku przyłączeń netto zamknął się w pierwszym kwartale 2011 r. na satysfakcjonującym poziomie 14%, a nasz udział w rynku usług szerokopasmowych wynosi 11,5%.

W pierwszym kwartale poczyniliśmy kroki w kierunku budowy nowej Netii, ogłaszając i rozpoczynając wdrażanie Strategii do 2020 roku. Z pełnym zaangażowaniem przystąpiliśmy do realizacji zamierzonych celów, czego pierwsze efekty są już widoczne na rynku. W marcu przedstawiliśmy nową tożsamość korporacyjną i wprowadziliśmy nowe logo, które obrazuje zmianę sposobu myślenia i działania Grupy Netia, ukierunkowaną na realizację naszej misji: „Dostarczamy świat onDline”. Następnie wprowadziliśmy nową, rewolucyjną ofertę dostępu szerokopasmowego z najwyższą dostępną technicznie prędkością łącza, nielimitowanymi połączeniami do telefonów stacjonarnych na terenie kraju oraz podstawową ofertą telewizyjną w jednym pakiecie, za wysoce konkurencyjną cenę 99 PLN miesięcznie. Na atrakcyjność oferty wpływa dodatkowo brak konieczności podpisywania tradycyjnej umowy lojalnościowej. Wstępne reakcje rynku zarówno na nowe logo jak i nową ofertę były bardzo pozytywne i oczekuję, że w kolejnych kwartałach liczba przyłączeń netto znacznie wzrośnie.

Od ponad trzech miesięcy prowadzimy pilotażowy projekt usługi telewizyjnej na bazie IPTV, obejmujący swoim zasięgiem około 30 tysięcy gospodarstw domowych z dostępem o przepustowości 50 Mb/s na sieci VDSL lub 100 Mb/s na sieci ethernetowej. Wstępne wyniki tego projektu wyglądają bardzo obiecująco. Do końca 2011 r. planujemy rozszerzyć zasięg usługi telewizyjnej do 500 tysięcy gospodarstw domowych, w ramach 230 milionów PLN nakładów inwestycyjnych prognozowanych na ten rok. W pierwszym kwartale br. nakłady inwestycyjne wzrosły o 41% w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego, osiągając poziom 41 milionów PLN w związku z kontynuowanym rozwojem sieci LLU do 700 węzłów i 5 milionów linii w zasięgu usługi LLU, rozszerzeniem przepustowości łączy oraz wzrostem tempa pozyskiwania klientów biznesowych.

W czasie gdy tworzymy podstawy przyszłego wzrostu organicznego, nasza bieżąca, oparta na usługach szerokopasmowych działalność operacyjna wykazuje satysfakcjonującą rentowność i generuje dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych. W związku z tym prognoza na 2011 r. zostaje podtrzymana. Mamy doskonałą pozycję do wykorzystania możliwości konsolidacyjnych o przełomowym charakterze, jakie mogą pojawić się w 2011 r. Możemy także rozważyć poprawę dźwigni finansowej i zwrot kapitału naszym akcjonariuszom. W związku z powyższym, mam przyjemność zarekomendowania naszym inwestorom na zbliżającym się Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu poparcia wniosku o przeznaczenie do 350 milionów PLN kapitału zapasowego na poczet programu wykupu akcji własnych stanowiących do 12,5% kapitału zakładowego Spółki.”

Jon Eastick, Dyrektor Finansowy Netii, powiedział: “Pierwszy kwartał 2011 r. przyniósł Netii solidne wyniki finansowe z 4% wzrostem przychodów rok do roku do kwoty 401,2 milionów PLN oraz rekordowym zyskiem Skorygowanej EBITDA w kwocie 101,5 milionów PLN, wyższym o 12% rok do roku, z marżą na poziomie 25,3%. Wzrost przychodów odnotowaliśmy we wszystkich czterech segmentach rynku i był on ugruntowany stabilizującym się w porównaniu z poprzednim kwartałem współczynnikiem ARPU. Liczba nowych przyłączeń netto kształtowała się na poziomie 14% i jestem przekonany, że nasza nowa oferta „No Limits” znacznie poprawi ten wynik w następnych miesiącach. Tym samym, podtrzymujemy naszą prognozę na 2011 r., zakładającą ponad 1.610 mln PLN przychodów i ponad 405 milionów PLN zysku EBITDA.

Niestety, marzec przyniósł nam niekorzystny wyrok w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych za 2003 r. zmniejszając tym samym nasze szanse odzyskania kwoty 58,3 miliona PLN od organów skarbowych. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie przychylił się do obszernej argumentacji przedstawionej przez naszych doradców i podtrzymał niekorzystną dla Netii decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, pozostawiając Netii tylko jedną możliwość złożenia kasacji od wyroku w sądzie wyższej instancji. Pomimo, iż zarówno Zarząd jak i nasi doradcy jesteśmy nadal zdecydowanie przekonani, że decyzja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej jest obarczona wieloma błędami, musieliśmy niechętnie podjąć decyzję o rozpoznaniu tego kosztu podatkowego w sprawozdaniach finansowych za pierwszy kwartał 2011 r. Wspomniana kwota została zapłacona w całości Urzędowi Skarbowemu w lutym zeszłego roku, zatem w przypadku wydania przez Najwyższy Sąd Administracyjny korzystnego dla nas wyroku, zostałaby dodatkowo podniesiona nasza płynność finansowa, która już dzisiaj jest bardzo wysoka. Pomimo, że spisanie kwoty podatku w koszty skutkowało poniesieniem straty netto w pierwszym kwartale, to jesteśmy przekonani, iż w całym roku 2011 osiągniemy zysk netto.

Naszym celem na 2012 r. jest marża zysku EBITDA w wysokości 28%. Oczekujemy, że dzięki rosnącej rentowności będziemy mogli pokryć zwiększone w średnim horyzoncie potrzeby inwestycyjne, związane z modernizacją sieci do standardów NGA, z przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej. Jednocześnie zamierzamy utrzymać relację wolnych przepływów środków pieniężnych do rocznych przychodów na poziomie 10%. Wspomniane wolne przepływy środków pieniężnych, jak również środki pieniężne netto w kwocie 382 mln PLN, które figurują w bilansie na dzień 31 marca 2011 r. oraz 700 milionów PLN możliwych do pozyskania w ramach zewnętrznego finansowania, stawiają nas w silnej pozycji w kontekście możliwości konsolidacji rynku. Ponadto, nasza płynność finansowa pozwala nam odnieść się do kwestii utrzymującej się rozbieżności w wycenie Spółki pomiędzy naszymi planami biznesowymi a rynkową ceną akcji. Zamierzamy to uczynić poprzez rekomendowanie akcjonariuszom programu wykupu akcji własnych stanowiących do 12,5% kapitału zakładowego, przeznaczając na ten cel kwotę do 350 milionów PLN. Czas, w którym zostałby przeprowadzony wykup akcji, jego skala i cena wykupu akcji byłyby uzgodnione z Radą Nadzorczą i uzależnione od tempa rozwoju dużych projektów akwizycyjnych.”

2 Podsumowanie działalności operacyjnej
2.1 Usługi szerokopasmowe

Baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 704.082 na dzień 31 marca 2011 r. co stanowiło wzrost o 2% z poziomu 690.247 na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz o 17% z poziomu 603.367 na dzień 31 marca 2010 r. Do końca 2011 r. Netia zamierza powiększyć swoją bazę klientów do poziomu 780.000 – 800.000 poprzez dalszy wzrost organiczny z możliwością pozyskania wyższej liczby klientów w ramach kolejnych przejęć sieci ethernetowych.

Usługi szerokopasmowe są świadczone przez Netię w oparciu o następujące technologie:

Liczba portów I kw. 2010 II kw. 2010 III kw. 2010 IV kw.
2010
I kw. 2011
xDSL i FastEthernet
we własnej sieci stacjonarnej Netii
205.045 206.154 213.238 223.169 223.862
WiMAX Internet 18.094 18.826 19.079 18.974 18.570
LLU 59.505 73.101 98.555 126.895 146.070
BSA 320.470 325.289 322.871 321.075 315.464
Inne 253 207 158 134 116
Razem 603.367 623.579 653.901 690.247 704.091

Baza klientów usług szerokopasmowych pozyskanych w I kw. 2011 r. wyniosła 13.835 w porównaniu do 36.346 klientów pozyskanych w IV kw. 2010 r. i 44.050 klientów pozyskanych w I kw. 2010 r. z czego zdecydowana większość została pozyskana w ramach działalności organicznej. Liczba klientów pozyskanych w I kw. 2011 r. w ramach akwizycji sieci ethernetowych wyniosła 667 w stosunku do 6.785 i 1.287 pozyskanych odpowiednio w IV i I kw. 2010 r. Niższy poziom przyłączeń netto w I kw. 2011 r. był przede wszystkim skutkiem zaostrzonej rywalizacji cenowej ze strony konkurencji, w tym zwłaszcza Grupy TP. W jej wyniku przewaga cenowa Netii na usługi 1play BSA została praktycznie wyeliminowana, co doprowadziło do spadku liczby przyłączeń bruttowśród usług szerokopasmowych. Tym niemniej, Netia nadal rozwija swoją bazę klientów usług opartych o dostęp LLU, które dostarczają wyższy poziom marży niż usługi oferowane w oparciu o BSA. W I kw. 2011 r. przyłączono netto 19.175 klientów LLU. W tym 13.573 przyłączenia stanowiły migrację z BSA oraz BSA/WLR, natomiast 5.602 podłączeń to wzrost organiczny. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z 10,5% do około 11,5%, a łączny udział w rynku nowych przyłączeń w I kw. 2011 r. wyniósł około 14%.

ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniosło 52 PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 56 PLN w I kw. 2010 r. i 53 PLN w IV kw. 2010 r. Spadek ARPU spowodowany był agresywnymi ofertami cenowymi wprowadzonymi w pierwszych miesiącach 2010 r. oraz zniżkami cen zaoferowanymi w celu ukierunkowania sprzedaży na na bardziej rentowną usługę 2play (głos + internet). Netia przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych na poziomie 50 PLN – 60 PLN miesięcznie w perspektywie średnioterminowej.

Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2011 r. 227 PLN w porównaniu do 186 PLN w I kw. 2010 r. oraz 203 PLN w IV kw. 2010 r. Wzrost kwartał-do-kwartału spowodowany był głównie wyższym kosztem modemów dostarczanych do klientów w ramach ostatnich ofert promocyjnych oraz ukierunkowaniem sprzedaży na usługi o wyższej marży, w tymi usługi 2play, co wiązało się z ujemnym wpływem na jednostkowy koszt prowizji.

Dostęp do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). W I kw. 2011 r. Netia kontynuowała prace nad rozwojem usług opartych na dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (LLU), przyłączając netto 19.175 klientów w I kw. 2011 r. Na dzień 31 marca 2011 r. liczba uwolnionych węzłów wyniosła 535 w porównaniu do 512 węzłów na dzień 31 grudnia 2010 r., z dostępem do 4,4 milionów klientów. Netia szacuje, że do końca roku ta liczba wzrośnie do 700 węzłów z dostępem do około 5 milionów klientów.

Na dzień 31 marca 2011 r. Netia obsługiwała 146.070 klientów usług LLU w stosunku do 126.895 klientów na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz 59.505 na dzień 31 marca 2010 r. W I kw. 2011 r. Netia zmigrowała 5.784 klientów usługi 1play oraz 7.789 klientów usługi 2play na LLU, zwiększając tym samym łączna liczbę migracji 1play i 2play do 77.884. Znaczna ilość z pozyskanych w I kw. 2011 r. klientów usług LLU (37% lub ponad 2 000 klientów) pochodziła z reaktywacji nieaktywnych łączy TP bądź aktywacji nowych łączy stałych. Na koniec I kw. 2011 r. Netia obsługiwała średnio 273 klientów na jednym węźle LLU w porównaniu do 194 klientów obsługiwanych na jednym węźle LLU w I kw. 2010 r.

Nabycia sieci ethernetowych. Na dzień 31 marca 2011r. sieci ethernetowe nabyte przez Netię obsługiwały łącznie 114.485 klientów usług szerokopasmowych w porównaniu do 115.194 klientów tych usług na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz 106.420 klientów na dzień 31 marca 2010 r. w tym głównie klientów indywidualnych, obejmując zasięgiem około 502.000 gospodarstw domowych. Projekt przejęć sieci ethernetowych jest elementem strategii Netii mającej na celu pozyskanie miliona klientów usług szerokopasmowych oraz odsprzedaż usług głosowych obecnym klientom nabytych sieci ethernetowych.

W I kw. 2011 r. Netia sfinalizowała transakcję nabycia kolejnej sieci ethernetowej pozyskując 667 aktywnych klientów z dostępem do 3.200 gospodarstw domowych.

Dalsza konsolidacja rozdrobnionego rynku operatorów ethernetowych pozostaje jednym z celów strategicznych Spółki.

Usługi pakietowe Netia stale powiększa zakres usług głosowych z dostępem do Internetu w pakiecie. Na dzień 31 marca 2011 r. usługi pakietowe świadczone były dla 29% i 42% linii odpowiednio w segmencie usług dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Stanowi to wzrost o 5 punktów procentowych oraz o 3 punkty procentowe w poszczególnych segmentach w porównaniu ze stanem na dzień 31 marca 2010 r.

Postępy w realizacji projektu IPTV. Netia planuje wprowadzenie do portfolio swoich usług opłacalnej komercyjnie usługi telewizyjnej na bazie IPTV. Usługi pakietowe 3play (głos+internet+TV) stanowią istotny czynnik wzrostu ARPU i są ważnym elementem utrzymania klienta w perspektywie średnioterminowej. W grudniu 2010 r. Netia wprowadziła pilotażową sprzedaż usługi 3play w wybranych dzielnicach Torunia i Wrocławia. Ze względu na sukces wprowadzonej oferty, w lutym 2011 r. zasięg usługi IPTV w komercyjnym projekcie pilotażowym został rozszerzony o kolejne lokalizacje, m.in. w okolicach Warszawy, Poznania, Krakowa oraz Gdyni, obejmując łącznie blisko 30.000 gospodarstw domowych. Netia oferuje pakiety usługi internetowej o prędkości do 50 Mb/s (na sieci miedzianej) oraz do 100 Mb/s (w ramach sieci ethernetowej) w połączeniu z usługą telewizji (2play) lub telewizji i głosu (3play). Usługa telewizyjna IPTV obejmuje między innymi kanały HD i została opracowana we współpracy z lokalnym partnerem. Projekt pilotażowy rozwija się zgodnie z oczekiwaniami, przy efektywności sprzedaży utrzymującej się na poziomie porównywalnym z poziomem sprzedaży usługi 2play na LLU. W zależności od wyników projektu pilotażowego, Netia planuje dostosowanie istniejącej sieci miedzianej i sieci ethernetowej do standardów NGA (Next Generation Access), zgodnie z ogłoszoną niedawno Strategią do 2020 roku. W tym zakresie, zostały już zatwierdzone plany rozszerzenia zasięgu sieci NGA na 500.000 gospodarstw domowych do końca 2011 r.

Nowa oferta „No Limits” oraz usługi eDcommerce. 14 kwietnia 2011 r. Netia wprowadziła nową ofertę usług szerokopasmowych opartą na unikalnej polskim rynku koncepcji dostępu do Internetu w stałej cenie niezależnie od prędkości łącza. Podstawowy pakiet „No Limits” obejmuje dostęp do Internetu z maksymalną dostępną na danej linii prędkością wraz z nielimitowanymi połączeniami na krajowe telefony stacjonarne oraz, tam gdzie dostępne, z podstawowym pakietem usług TV za 99,90 PLN brutto miesięcznie. Jednocześnie Netia zrezygnowała z zawierania z klientami umów na czas określony (tzw. umowy lojalnościowe) na rzecz umów z odroczoną opłatą aktywacyjną, która stopniowo maleje z poziomu 300 PLN brutto za Internet oraz 123 PLN brutto za usługi głosowe w pierwszym miesiącu umowy do kwoty minimalnej 0,01 PLN brutto po 25 pełnych cyklach bilingowych korzystania z usługi. Oferta wspierana jest nową kampanią reklamową, prowadzoną z wykorzystaniem środków masowego przekazu.

Równocześnie Netia rozpoczęła działalność na rynku handlu elektronicznego uruchomiając swój nowy eBsklep, w którym oferuje obecnie około 1,000 produktów dostarczanych przez partnerów zewnętrznych, takich jak eBbooki, audiobooki, aplikacje biznesowe i kursy eBlearningowe. Spółka przewiduje znaczące poszerzenie zakresu oferty eBsklepu w najbliższej przyszłości.

Powyższe oferty wraz z ostatnio wprowadzonymi zmianami na stronie internetowej i w tożsamości korporacyjnej Spółki są elementami całkowitej zmiany koncepcji marki Netii i idą w parze z nową misją Spółki: „Dostarczamy świat on-line”.

2.2 Usługi głosowe
2.2.1 Własna sieć + WLR

Liczba linii głosowych ( we własnej sieci, WLR i LLU) wynosiła 1.225.967 na dzień 31 marca 2011 r. w porównaniu do 1.173.088 na dzień 31 marca 2010 r. i 1.230.965 na dzień 31 grudnia 2010 r. W I kw. 2011 r. Netia odnotowała spadek netto liczby linii głosowych o 4.998, spowodowany głównie odchodzeniem klientów od tradycyjnych usług głosowych świadczonych za pomocą linii analogowych.

Netia sukcesywnie zwiększa liczbę klientów głosowych świadcząc usługi w oparciu o relatywnie niskokosztową technologię VoIP, głównie dla klientów biznesowych lub na bazie LLU i sieci ethernetowych dla klientów indywidualnych. Spółka przewiduje stopniową rezygnację z tradycyjnej telefonii stacjonarnej, obniżając tym samym bazę kosztową. Netia zakłada co najmniej utrzymanie bazy klientów usług głosowych w 2011 r.

Netia świadczy usługi głosowe w oparciu o następujące rodzaje dostępu:

Liczba linii głosowych I kw. 2010 II kw. 2010 III kw. 2010 IV kw. 2010 I kw. 2011
Tradycyjne linie głosowe 346.731 342.975 336.074 332.657 326.982
w tym ISDN 139.182 141.884 141.110 143,560 144.582
w tym wąskopasmowy dostęp
radiowy
37.582 37.629 38.132 38.666 38.504
VoIP (bez LLU) 23.848 29.549 37.342 42.987 45.220
WiMAX głos 21.699 21.334 20.788 20.043 19.197
Liczba linii głosowych we własnej
sieci
392.278 393.858 394.204 395.687  391.399
WLR 746.959 745.248 758.096 752.899 739.456
LLU przez IP 33.771 43.210 61.284 82.379 95.112
Razem 1.173.008 1.182.316 1.213.584 1.230.965 1.225.967

ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 49 PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 50 PLN w I kw. 2010 r. oraz 48 PLN w IV kw. 2010 r. ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci Netii wyniosło 54 PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 60 PLN w I kw.2010 r. i 54 PLN w IV kw. 2010 r. Spadek ARPU rok do roku spowodowany był przede wszystkim ogólnym trendem obniżki taryf i presją cenową w segmencie klientów biznesowych. Uśrednione ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło 51 PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 53 PLN w I kw. 2010 r. i 50 PLN w IV kw. 2010 r.

2.2.2 Pośrednie usługi głosowe

Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 76.156 na dzień 31 marca 2011 r. w porównaniu do 108.705 na dzień 31 marca 2010 r. i 82.983 na dzień 31 grudnia 2010 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych użytkowników tej usługi. Klienci korzystający z prefiksu nie zostali ujęci w łącznej liczbie klientów głosowych Netii, która na dzień 31 marca 2011 r. wyniosła 1.225.967 klientów.
ARPU w odniesieniu do użytkowników korzystających z prefiksu wyniosło 27 PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 34 PLN w IV kw. 2010 r. i 28 PLN w IV kw. 2010 r. Spadek ARPU rok-do-roku był związany z obniżką taryf, niższym poziomem korzystania z tych usług oraz przeniesieniem bardziej rentownych klientów na usługi WLR lub na bazie LLU.

2.3. Pozostałe

Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.452 etaty na dzień 31 marca 2011 r. w porównaniu do 1.410 etatów na dzień 31 marca 2010 r. i 1.441 etatów na dzień 31 grudnia 2010 r. Liczba aktywnych etatów wyniosła 1.399 na dzień 31 marca 2011 r. w stosunku do 1.359 etatów na dzień 31 marca 2010 r. i 1.392 etatów na dzień 31 grudnia 2010 r. Wzrost liczby zatrudnienia wynikał z akwizycji nowych spółek ethernetowych.

Zmiany zatrudnienia zostały przedstawione w poniższej tabeli:

  Aktywne Łączne
Zatrudnienie na dzień 31 marca 2010 r. 1.359 1.410
Zatrudnienie w ramach akwizycji sieci ethernetowych 39 44
Wzrost/(redukcja) zatrudnienia 1 (2)
Zatrudnienie na dzień 31 marca 2011 r. 1.399 1.452

Zarząd oczekuje, że obecny poziom zatrudnienia w Grupie Netia zostanie zasadniczo utrzymany w 2011 r., w zależności od liczby pracowników przejętych w ramach akwizycji sieci ethernetowych.

Nakłady inwestycyjne

Zwiększenie środków trwałych i wartości
niematerialnych (mln PLN)
I kw. 2010 r.  I kw. 2011 r. Zmiana %
Istniejąca sieć i IT 12,5 15,9 27%
Sieci szerokopasmowe 15,0 25,0 67%
Projekt transmisji dla P4 1,7 BB nie dotyczy
Razem 29,2 40,9 40%

Wyższe nakłady inwestycyjne w istniejącą sieć i IT odzwierciedlają wzrost tempa inwestycji mających na celu aktywację nowych klientów korporacyjnych. Nakłady inwestycyjne na rozwój sieci szerokopasmowych w I kw. 2011 r. odzwierciadlały głównie wydatki na rozwój usług opartych na dostępie do LLU w odniesieniu do nowo uwolnionych węzłów oraz na zwiększenie pojemności transmisji. W związku ze sprzedażą na rzecz P4 transzy sprzętu transmisyjnego w 2010 r. wydatki na ten cel zostały ograniczone do wydatków na sieć szkieletową Netii. Wypływ środków pieniężnych w I kw. 2011 r. wyniósł 68,9 mln PLN w związku z uregulowaniem przez Netię zobowiązań z tytułu nakładów inwestycyjnych zaciągniętych w IV kw. 2010 r.

Porównanie I kw. 2011 r. do I kw. 2010 r.

Przychody wzrosły o 4% rok-do-roku do 401,2 mln PLN z poziomu 387,0 mln PLN w I kw. 2010 r. Wzrost przychodów został odnotowany w porównywanym okresie we wszystkich czterech segmentach rynkowych, tj. w segmencie klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw, korporacji oraz usług dla innych operatorów.

Przychody z usług telekomunikacyjnych wzrosły o 4% rok-do-roku do 400,0 mln PLN w I kw. 2011 r. z 385,7 mln PLN w I kw. 2010 r. Przychody z usług transmisji danych wzrosły do 147,8 mln PLN, wykazując wzrost o 7% rok-roku z poziomu 137,8 mln PLN w I kw. 2010 r. z czego 8 punktów procentowych to ogólny wzrost organiczny, 1 punkt procentowy to wzrost związany z zakupem sieci ethernetowych, natomiast 2 punkty procentowe to spadek przychodów z tytułu usług transmisji danych świadczonych na rzecz P4. Przychody z bezpośrednich usług głosowych spadły o 1% lub 1,6 mln PLN co było wynikiem obniżki taryf i niższej liczby połączeń, przy czym niższy poziom ARPU został w dużym stopniu zrównoważony poprzez wzrost bazy klientów.
Ogólny poziom przychodów był także wynikiem wzrostu przychodów w segmencie usług dla innych operatorów, co miało związek z wyższymi wolumenami ruchu tranzytowego i terminowanego w sieci Netii.
Przychody z usług hurtowych wzrosły o 23% rok-do-roku lub o 5,5 mln PLN, natomiast przychody z rozliczeń międzyoperatorskich wzrosły o 33% rok-do-roku lub 5,3 mln PLN. Stopniowy spadek liczby klientów pośrednich usług głosowych spowodował spadek przychodów w tej kategorii o 45% lub 5,3 mln PLN w porównaniu z I kw. 2010 r.

Koszt własny sprzedaży wzrósł o 4% rok-do-roku do kwoty 270,2 mln PLN z kwoty 260,2 mln PLN w I kw. 2010 r. co stanowiło 67% udział w przychodach ogółem w I kw. 2011 r. i I kw. 2010 r.

Koszty wynajmu i utrzymania sieci pozostały na tym samym poziomie w stosunku do I kw. 2010 r. i wyniosły 130,2 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 130,4 mln PLN w I kw. 2010 r. pomimo wzrostu bazy klientów, który odzwierciedla zwiększony udział usług LLU w strukturze klientów.

Amortyzacja w ramach kosztu własnego sprzedaży wzrosła o 2% do 62,7 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 61,3 mln PLN w I kw. 2010 r.

Koszty rozliczeń międzyoperatorskich wzrosły o 19% do 58,3 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 48,9 mln PLN w I kw. 2010 r., co wiązało się głównie ze wzrostem usług zakończenia połączeń głosowych oraz usług ruchu tranzytowego w segmencie usług dla innych operatorów.

Podatki, opłaty za rezerwację częstotliwości i pozostałe koszty spadły o 7% do 9,7 mln PLN z 10,5 mln PLN.
Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 130,9 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 126,8 mln PLN w I kw. 2010 r.
Marża zysku brutto wyniosła 32,6 %w I kw. 2011 r. w porównaniu do 32,8% w I kw. 2010 r.
Koszty sprzedaży i dystrybucji spadły o 7% rok-do-roku do kwoty 72,1 mln PLN z kwoty 78,0 mln PLN w I kw. 2010 r. i stanowiły 18% przychodów ogółem w porównaniu do 20% w I kw. 2010 r.
Koszty prowizji wypłaconych innym podmiotom spadły o 24% rok-do-roku do kwoty 8,5 mln PLN z kwoty 11,1 mln PLN, odzwierciedlając relatywnie niższy poziom przyłączeń nowych klientów, jak również postępującą optymalizację struktury kanałów sprzedaży. Spadek w tym obszarze kosztów był widoczny pomimo wzrostu kosztu pozyskania klienta związanego z ukierunkowaniem sprzedaży na świadczenie bardziej rentownych usług 2play i LLU.

Odpisy aktualizujące wierzytelności spadły do kwoty 0,4 mln PLN z 2,7 mln PLN w I kw. 2010 r.
Koszty bilingu, usług pocztowych i logistyki spadły o 12% rokBdo roku do kwoty 8,1 mln PLN z kwoty 9,2 mln PLN w I kw. 2010 r., co wynikało głównie szerszego wykorzystania elektronicznego obrazu faktury przez klientów.
Inne koszty związane z kosztami sprzedaży i dystrybucji wzrosły o 34% rok-do-roku do kwoty 7,1 mln PLN z kwoty 5,3 mln PLN w I kw. 2010 r. na skutek wyższych kosztów retencji powiązanych z ponoszonymi do TP opłatami przy podwyższaniu prędkości transmisji klientom usług BSA oraz wyższego kosztu licencji za korzystanie z pakietu bezpiecznego dostępu do Internetu, związanego z rosnącym wolumenem sprzedaży usług z wartością dodaną.

Koszty reklamy i promocji spadły o 3% z poziomu 11,2 mln PLN do 11,0 mln PLN.

Koszty ogólnego zarządu spadły o 2 % rok-do-roku do kwoty 36,0 mln PLN z kwoty 36,9 mln PLN w I kw. 2010 r. i stanowiły 9% przychodów ogółem w porównaniu do 10% w I kw. 2010 r. odzwierciedlając redukcję kosztów w większości kategorii kosztowych.
Skorygowana EBITDA wzrosła o 12% rok-do-roku do kwoty 101,5 mln PLN z kwoty 90,8 mln PLN w I kw. 2010 r. a marża skorygowanego zysku EBITDA wzrosła o 25,3% w porównaniu do 23,5% w I kw. 2010 r. Włączając 2,9 mln PLN zysku pochodzącego ze zbycia transzy sprzętu transmisyjnego do P4 w I kw. 2010 r., koszty restrukturyzacji związane z projektem „Profit” w wysokości 0,1 mln PLN w I kw. 2010 r. oraz koszty akwizycji w wysokości 0,1 mln PLN w I kw. 2011 r. , zysk EBITDA wyniósł 101,4 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 93,5 mln PLN w I kw. 2010 r. Marża zysku EBITDA wzrosła do 25,3% w I kw. 2011 r. z poziomu 24,2% w I kw. 2010 r.
Amortyzacja pozostała na zbliżonym poziomie w porównywanym okresie i wyniosła 75,3 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 74,0 mln PLN w I kw. 2010 r. W wyniku szczegółowej analizy okresów użytkowania środków trwałych, głównie sieci telekomunikacyjnych Netii, dokonanej w świetle nowoprzyjętej Strategii do 2020 r. z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpiło wydłużenie okresów użytkowania istniejących środków trwałych, zwłaszcza kanalizacji oraz infrastruktury kablowej.
Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 26,0 mln PLN w porównaniu do zysku operacyjnego w wysokości 19,6 mln PLN w I kw. 2010 r. Przy wyłączeniu opisanych powyżej pozycji jednorazowych netto, na które złożyły się koszty w wysokości 0,1 mln PLN poniesione w I kw. 2011 r. oraz zyski w wysokości 2,7 mln PLN odnotowane w I kw. 2010 r. zysk operacyjny EBIT wzrósł o 55% do kwoty 26,2 mln PLN w I kw. 2011 r. z kwoty 16,8 mln PLN w I kw. 2010 r.
Przychód finansowy netto wyniósł 3,1 mln PLN w porównaniu do kosztu finansowego netto w wysokości 2,1 mln PLN w I kw. 2010 r. i związany był głównie z odsetkami z depozytów bankowych w gotówce oraz w bonach skarbowych oraz z efektem rozwiązania dawnej umowy kredytowej Spółki, która generowała amortyzowane koszty w I kw. 2010 r.
Obciążenie z tytułu podatku dochodowego netto w kwocie 52,1 mln PLN zostało odnotowane w I kw. 2011 r. w porównaniu do obciążenia z tego tytułu w I kw. 2010 r. w wysokości 3,1 mln PLN i obejmowało koszt w kwocie 58,3 mln PLN poniesiony w związku ze sporem sądowym dotyczącym wysokości należnego podatku za 2003 r. (porównaj rozdział Inne Wydarzenia). Bez uwzględnienia tej pozycji Grupa Netia rozpoznała przychód z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości 6,2 mln PLN, który był wynikiem dokonania korekty wysokości podatku odroczonego, związanej z wydłużeniem szacowanych okresów użytkowania niektórych środków trwałych składających się na sieć Netii.
Zysk netto bez uwzględnienia pozycji jednorazowych oraz spornego podatku dochodowego za 2003 r. wzrósł o 191% do kwoty 35,4 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 12,1 mln PLN w I kw. 2010 r. Odnotowana strata netto w I kw. 2011 r. wyniosła 23,0 mln PLN w porównaniu do zysku netto w wysokości 14,3 mln PLN w I kw. 2010 r.
Wydatki inwestycyjne na zakup środków trwałych oraz oprogramowania komputerowego wzrosły o 22% do 68,9 mln PLN w I kw. 2011 r. z 56,6 mln PLN w I kw. 2010 r. Podobnie jak w latach ubiegłych, znaczące nakłady inwestycyjne w I kw. 2011 r. wynikają z dokonania płatności zobowiązań inwestycyjnych wygenerowanych w IV kwartale, kiedy poziom wydatków inwestycyjnych jest najwyższy.
Środki finansowe wykazane przez Netię na dzień 31 marca 2011 r. wyniosły 382,0 mln PLN (z czego 210,4 mln PLN stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty a 171,6 mln PLN bony skarbowe w wartości rynkowej), co łącznie stanowi wzrost o 175,7 mln PLN w stosunku do poziomu zasobów finansowych na dzień 31 marca 2010 r.
Netia nie posiadała zadłużenia na dzień 31 marca 2011 r.

Porównanie I kw. 2011 r. z IV kw. 2010 r.

Przychody wykazały wzrost o 2% kwartał-do-kwartału i wyniosły 401,2 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 394,1 mln PLN w IV kw. 2010 r.

Przychody z działalności telekomunikacyjnej wzrosły o 2% do kwoty 400,0 mln PLN w I kw. 2011 r. z 392,9 mln PLN w IV kw. 2010 r. Przychody z usług transmisji danych wzrosły o 3% do 147,8 mln PLN w I kw. 2011 r. w wyniku wzrostu w bazie klientów usług szerokopasmowych. Przychody z rozliczeń międzyoperatorskich wzrosły kwartał do kwartału o 3,0 mln PLN lub 16% w następstwie wprowadzenia wyższych stawek za zakończenie połączeń w sieci Netii. Przychody z bezpośrednich usług głosowych pozostały na stabilnym poziomie pomiędzy kolejnymi kwartałami i wynosiły 184,9 mln PLN w I kw. 2011 r. wobec 184,7 mln PLN w IV kw. 2010 r.
Koszt własny sprzedaży spadł o 2% i wyniósł 270,2 mln PLN i I kw. 2011 r. w stosunku do 274,9 mln PLN w IV kw. 2010 r., co stanowiło odpowiednio 67% i 70% przychodu ogółem. Koszty wynajmu i utrzymania sieci spadły o 2% lub 2,8 mln PLN w wyniku renegocjacji umów z dostawcami na serwisowanie central i głównej sieci IP.

Wartość sprzedanych towarów była niższa o 33% lub 1,9 mln PLN w I kw. 2011 r. w związku z niższymi
kwartalnymi wolumenami sprzedaży.

Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 130,9 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 119,2 mln PLN w IV kw. 2010 r. wykazując marżę zysku brutto na poziomie 32,6% w porównaniu do 30,2% w IV kw. 2010 r.
Koszty sprzedaży i dystrybucji wykazały spadek o 9% do 72,1 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 79,7 mln PLN w IV kw. 2010 r. stanowiąc odpowiednio 18% i 20% przychodów ogółem, ze spadkiem kosztów widocznym w większości kategorii. Koszty reklamy i promocji spadły o 12% lub 1,5 mln PLN w wyniku mniejszego natężenia kampanii reklamowych. Niższe pomiędzy kolejnymi kwartałami wolumeny sprzedaży skutkowały spadkiem kosztów prowizji wypłaconych innym podmiotom o 18% lub 1,8 mln PLN.
Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 3% do 36,0 mln PLN w I kw. 2011 r. z poziomu 34,8 mln PLN w IV kw. 2010 r i stanowiły 9% przychodu ogółem w obu kwartałach. Większość kategorii kosztowych wykazała spadek kwartał do kwartału, a łączny wzrost kosztu ogólnego zarządu był spowodowany wzrostem kosztu wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników w tym obszarze. Wiązało się to głównie z wyższą stopą opodatkowania wynagrodzeń, odzwierciedlającą cykliczne koszty składek odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, poziomem rezerw utworzonych na wypłatę premii oraz na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 101,5 mln PLN w I kw. 2011 r. wykazując wzrost o 16% w stosunku do IV kw. 2010 r. , zaś skorygowana marża EBITDA wyniosła 25,3% w I kw. 2011 r. w stosunku do 22,3% w IV kw. 2010 r.
Zysk EBITDA wyniósł 101,4 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 307,8 mln PLN w IV kw. 2010 r. Zysk EBITDA w I kw. 2011 r. zawierał wydatki związane z projektami akwizycyjnymi w kwocie 0,1 mln PLN, podczas gdy IV kw. 2010 r. pozycja ta zawierała zysk z odwrócenia odpisów aktualizujących w kwocie 221,2 mln PLN oraz wydatki związane zarówno z programem „Profit” w wysokości 0,3 mln PLN jak i z projektami akwizycyjnymi w wysokości 0,7 mln PLN.

Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł w I kw. 2011 r. 26,0 mln PLN w porównaniu do zysku operacyjnego w kwocie 231,3 mln PLN w IV kw. 2010 r. Wyłączając pozycje jednorazowe, zysk operacyjny EBIT wyniósłby 26,2 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 11,2 mln PLN w IV kw. 2010 r.

Przychód finansowy netto wyniósł w I kw. 2011 r. 3,1 mln PLN w porównaniu do 2,8 mln PLN w IV kw. 2010 r., odzwierciedlając rosnące saldo gotówkowe i korzystne salda bonów skarbowych.

Obciążenie z tytułu podatku dochodowego netto w kwocie 52,1 mln PLN zostało odnotowane w I kw. 2011 r. w porównaniu do 12,6 mln PLN w IV kw. 2010 r. i obejmowało koszt w kwocie 58,3 mln PLN poniesiony w związku ze sporem sądowym dotyczącym wysokości należnego podatku (porównaj rozdział Inne Wydarzenia). Bez uwzględnienia tej pozycji Grupa Netia rozpoznała przychód z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości 6,1 mln PLN, który był wynikiem dokonania korekty wysokości podatku odroczonego, związanej z wydłużeniem szacowanych okresów użytkowania niektórych środków trwałych składających się na sieć Netii. W IV kw. 2010 r. obciążenie z tytułu podatku dochodowego zawierało 17,5 mln PLN podatku odroczonego wynikającego z odwrócenia dotychczasowych odpisów aktualizujących.

Zysk netto bez uwzględnienia pozycji jednorazowych oraz spornego zobowiązania podatkowego za 2003 r. wyniósł 35,4 mln PLN w I kw. 2011 r. w porównaniu do 18,8 mln PLN w IV kw. 2010 r. Odnotowana strata netto w I kw. 2011 r. wyniosła 23,0 mln PLN w stosunku do zysku netto w wysokości 221,6 mln PLN w IV kw. 2010 r.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: