Telekomunikacja Polska rozpoczyna nowy etap we wdrażaniu usług szerokopasmowych ADSL. Usługi będą dostępne w sieci sprzedaży Pionu Klientów Indywidualnych, Pionu Klientów Biznesowych oraz poprzez Internet lub telefonicznie. Głównym celem strategii TP, dotyczącym dostępów szerokopasmowych jest uruchomienie 35 000 linii do końca 2002 r., a do końca 2004 roku 400 000 linii.
TP S.A. rozpoczęła prace nad wdrożeniem usług ADSL w roku 2000. Do końca 2001 r. zainstalowano około 13800 portów ADSL w 12 miastach Polski. Na koniec roku sprzedano ok. 2000 portów.
Na początku lutego br. w siedzibie Dyrekcji Spółki TP w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Rozwoju Programu Dostępów Szerokopasmowych. Zdecydowano o wyborze 6 aglomeracji (Trójmiasto, Katowice wraz z Sosnowcem, Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław), w których będzie rozwijany ADSL.
W ubiegłym tygodniu odbyła się konferencja na temat współpracy między Telekomunikacją Polską i France Telecom w zakresie świadczenia usług z wykorzystaniem technologii ADSL. Celem konferencji było wypracowanie modelu współpracy pomiędzy FT i TP w zakresie wdrażania usług dostępów szerokopasmowych. W spotkaniu udział wzięli - ze strony TP: pracownicy Departamentu Programu Dostępów Szerokopasmowych, Dyrekcji Spółki oraz osoby z innych departamentów i pionów zaangażowane w realizację Programu, ze strony FT: przedstawiciele Projektu ADSL oraz jednostek zajmujących się sprzedażą usług ADSL. Dwudniowe obrady przebiegały w dwóch sesjach plenarnych, a także w formie warsztatów w czterech zespołach tematycznych: ofertowym, technicznym, ds. procesów i kosztowym.
W trakcie spotkania uczestnicy mogli wziąć udział w dwóch wideokonferencjach: z Warszawą - z wiceprezesem, członkiem Zarządu TP ds. Techniki Bertrandem Le Guern oraz z Paryżem - z dyrektorem Projektu ADSL we France Telecom Rene Legal. Zwracając się do uczestników konferencji obaj panowie podkreślali znaczenie rozwoju usług ADSL dla realizacji strategii TP i FT, wykorzystanie efektu synergii w ramach aliansu strategicznego. R. Legal dodatkowo podzielił się doświadczeniami z wdrażania technologii ADSL we Francji, zwracając szczególną uwagę na rolę koordynatorów odpowiedzialnych za ADSL w terenie.
Wdrażanie systemów szerokopasmowych jest ważnym elementem strategii TP S.A.. Bardzo ważnym elementem jest opracowanie odpowiednich procesów oraz standardów obsługi, tak aby sprzedaż i instalacja usługi odbywała się na odpowiednim poziomie. W roku bieżącym ponadto planuje się wprowadzenie oraz przetestowanie nowej oferty usług ADSL.
Prace nad nową ofertą są według TP S.A. w końcowej fazie przygotowań. Zadaniem zespołu opracowującego ofertę jest jej uproszczenie oraz lepsze dostosowanie cech poszczególnych opcji ofertowych i odpowiednich segmentów rynku.
Oferty ADSL dla klientów indywidualnych i biznesowych sprzedawane będą pod różnymi nazwami handlowymi. W przypadku oferty skierowanej głównie do abonentów indywidualnych będzie to Neostrada, zaś oferta skierowana do klientów biznesowych będzie dostępna pod nazwę handlową Dostęp do Internetu DSL.
1 maja br. abonenci po wybraniu odpowiedniej opcji będą mogli korzystać z nowej oferty. Pion Klientów Biznesowych wykorzysta swoją sieć sprzedaży w terenie do zaoferowania usługi klientom biznesowym. Natomiast Pion Multimediów, który jest odpowiedzialny za rozwój usług szerokopasmowych w segmencie klientów indywidualnych, ale nie posiada własnej sieci sprzedaży, usługi te udostępni w sieci sprzedaży Pionu Klientów Indywidualnych. Usługi szerokopasmowe będzie można także kupić poprzez Internet lub telefonicznie.
Wdrażaniem technologii ADSL zajmie się powołany w tym celu Departament Programu Dostępów Szerokopasmowych. Do jego zadań należy także: koordynacja procesu planowania, wdrażania, sprzedaży usług realizowanych z wykorzystaniem technologii DSL; ocena jakościowa i ilościowa wdrożenia oraz sprzedaży; analiza procesów obsługi klientów pod kątem zgodności z przyjętymi standardami.
Ze względu na strategiczne znaczenie w działalności Spółki - bezpośredni nadzór nad procesem wprowadzania technologii ADSL sprawuje dwóch członków zarządu TP: Bertrand Le Guern (ds. Techniki) i Bruno Duthoit (ds. Marketingu).