CERT Orange Polska ostrzega o nowej fali SMS-ów wyłudzających dane do bankowości internetowej pod pretekstem „obowiązkowej aktualizacji bezpieczeństwa BLIK”.
W zgłoszonych przypadkach nadawcą wiadomości był numer +45 22 76 13 22 (kod kraju: Dania). To dość nietypowe, bo numery z tego kraju rzadko pojawiają się w kampaniach phishingowych.
Wiadomość informuje o rzekomej „obowiązkowej aktualizacji bezpieczeństwa konta BLIK” i straszy konsekwencjami braku reakcji. Ofiara ma kliknąć w link prowadzący do strony o adresie podobnym do prawdziwego, np.: blik-pl[.]info
To może zmylić mniej uważnych użytkowników, którzy skojarzą go z blik.pl. Dodatkowo w treści SMS-a pojawia się odniesienie do bliżej nieokreślonej „ustawy §37, ust. 2”, co ma dodać całości pozorów oficjalności.
Warto przypomnieć, że oficjalną domeną Polskiego Standardu Płatności (operatora BLIK) jest blik.com.
Po wejściu w link użytkownik trafia na stronę stylizowaną na serwis BLIK, na której widzi komunikat o konieczności potwierdzenia danych lub „aktualizacji bezpieczeństwa”.
Kolejne kroki wyglądają następująco:
W praktyce nie aktualizujemy żadnego BLIK-a – przekazujemy dane do naszego konta bankowego cyberoszustom. Jeśli do autoryzacji operacji wykorzystywane są kody SMS, przestępcy mogą próbować wymusić ich podanie, tłumacząc to np. kolejnym etapem „weryfikacji”.
Jeśli podałeś dane logowania na takiej stronie:
BLIK, bank ani inne instytucje finansowe nie wymagają aktualizacji bezpieczeństwa przez linki z SMS-ów i nie proszą o podawanie loginu, hasła czy kodów autoryzacyjnych poza standardową, znaną Ci procedurą logowania.



