Nowe zasady zakupu telefonu w promocji

Newsy
Opinie: 25

3 października br. Era, Plus GSM i Idea wprowadzają nową procedurę przy zawieraniu umów o świadczenie usług na warunkach promocyjnych. Procedura ma na celu wyeliminowanie przypadków nadużyć powodowanych przez nieuczciwych kontrahentów i według zapewnień operatorów w żaden sposób nie będzie stanowić utrudnienia dla wszystkich rzetelnych Klientów. Z dniem wprowadzenia nowych zasad w życie, zawarcie umowy o świadczenie usług abonamentowych w ramach oferty promocyjnej będzie wiązało się z wyrażeniem zgody Klienta na sprawdzenie jego wiarygodności płatniczej bądź z wpłatą kaucji zabezpieczającej. 

W zorganizowanej dziś (26.09) konferencji uczestniczyli rzecznicy operatorów oraz członek zarządu Polkomtel S.A. Wojciech Pytel. 

Zgoda na weryfikację wiarygodności płatniczej oznacza możliwość uzyskania informacji o fakcie ewentualnego trwałego zaprzestania regulowania płatności z tytułu świadczonych usług telekomunikacyjnych wobec pozostałych Operatorów lub o fakcie zgłoszenia utraty dokumentów potwierdzających tożsamość. Udostępniane będą więc jedynie informacje o klientach, z którymi na skutek przewlekłego nie regulowania zobowiązań wobec operatorów rozwiązane zostały umowy, telefony zostały dezaktywowane, a abonent, mimo pisemnych wezwań do zapłaty, nie uiścił należnych płatności. Zakres udostępnianych informacji dotyczyć będzie, w przypadku osoby fizycznej - jej imienia i nazwiska klienta, (wyłącznie dla celów reklamacyjnych w związku z procesem weryfikacji niesolidnych Klientów), cech dokumentu tożsamości oraz numeru PESEL, a w przypadku firm - jej nazwy oraz numerów NIP i REGON. W sytuacji, gdy Klient spłaci zobowiązania wobec określonego operatora, operator ten zaprzestanie udostępniać informacje o tym kliencie pozostałym dwóm sieciom telefonii komórkowej. Jednocześnie, jeśli negatywny wynik weryfikacji płatniczej wzbudzi zastrzeżenia klienta, będzie on miał możliwość skorzystania z systemu reklamacyjnego, w ramach którego przedstawiciel operatora będzie zobowiązany do ponownego sprawdzenia statusu weryfikacji. W tym celu zostaną uruchomione specjalne numery telefonów, gdzie, niezależnie od weryfikacji on-line będzie można potwierdzić stosowne informacje.

W przypadku, kiedy klient nie wyrazi zgody na weryfikację jego wiarygodności płatniczej, pobrana kaucja, jednakowa w przypadku wszystkich operatorów, w wysokości 760 złotych, zostanie, w zależności od decyzji Klienta, rozliczona w ramach świadczenia usług bądź zwrócona po upływie okresu ustalonego przy zawarciu umowy. Uzgodniona wysokość kaucji stanowi równowartość najniższego wynagrodzenia (zgodnie z danymi z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22.12.2000 roku; Dz. U. Nr 121) oraz jednocześnie uwzględnia średni koszt pozyskania jednego Klienta, na który składa się głównie wartość subsydiowanego w sprzedaży telefonu. Wymóg kaucji będzie dotyczył w praktyce niewielkiej grupy klientów, gdyż jej wprowadzenie służy jedynie minimalizacji skali oszustw i nadużyć powodowanych przez nieuczciwych kontrahentów. Każdy Klient, którego wiarygodność płatnicza została potwierdzona, będzie mógł zakupić telefon na dotychczasowych zasadach. Klientom, którzy nie zdecydują się na zgodę dotyczącą weryfikacji oraz wpłatę kaucji, zostaną zaoferowane usługi w systemie 'pre-paid' bądź zakup telefonu wraz z abonamentem po cenie rynkowej (tzn. nie w ramach oferty promocyjnej). Nie ulegną zmianie dotychczasowe, indywidualnie stosowane (odrębne) zasady pobierania kaucji od klientów, którzy np. legitymują się dokumentami budzącymi wątpliwości, przekraczają limit kredytowy rozmów lub występują o usługi roamingowe.

Stosowanie zabezpieczenia w postaci weryfikacji wiarygodności płatniczej za zgodą klienta są zgodne z obowiązującą ustawą o Ochronie Danych Osobowych i regulaminami świadczenia usług telekomunikacyjnych. 
Operatorzy telefonii komórkowej, podobnie jak przedsiębiorstwa innych sektorów rynku (firmy leasingowe, pośrednictwa kredytowego) ponoszą straty z tytułu tzw. złych długów, które spowodowane są umowami zawartymi od początku w złej wierze (proceder wyłudzeń) oraz nierzetelnością kontrahentów (zaprzestanie płacenia rachunków czy rat kredytowych). Koszty "obsługi" takich klientów sięgają jedynie w przypadku operatorów GSM 60 milionów złotych miesięcznie. Istnieją całe zorganizowane grupy przestępcze oraz pojedyncze osoby, które z wyłudzeń uczyniły swój sposób na zarabianie pieniędzy. Konsekwencje ponoszą wszyscy uczciwi Klienci, dla których oferta uwzględnia ryzyko nie ściągnięcia należności od niesolidnego kontrahenta. W skali makro skutki nadużyć odczuwa cały rynek - w poszukiwaniu oszczędności ograniczane są inwestycje i zatrudnienie. Jednocześnie wszyscy obywatele ponoszą konsekwencje takiej sytuacji - jedynie Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era GSM, kieruje średnio miesięcznie 5 - 7 tysięcy pozwów o dochodzenie należności do sądów oraz kilkaset zawiadomień o przestępstwie do prokuratury, co ma wpływ na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości i czas oczekiwania przeciętnego Kowalskiego na rozpatrzenie jego sprawy. 

Diametralnej poprawie sytuacji sprzyjałaby zmiana prawa oraz zastosowanie w praktyce sprawdzonych w Europie Zachodniej rozwiązań (np. utworzenie biura informacji służącego ocenie ryzyka kredytowego). W żadnym z krajów europejskich nie istnieją bowiem przepisy chroniące dane osobowe, które chroniąc jednocześnie oszustów umożliwiałaby nadużycia. Ochrona prywatności - tak, ale nie kosztem sprzyjania nieuczciwości i utrudniania rzetelności w obrocie gospodarczym. Takie założenia przyjęli operatorzy decydując o zmianie zasad zawierania umów na warunkach promocyjnych. W sensie rozwiązań systemowych, konsekwencją takiego podejścia jest planowana inicjatywa ustawodawcza, zwana roboczo ustawą o wymianie informacji kredytowej, której celem jest uregulowanie na stałe zasad weryfikacji płatniczej. W tym kontekście, rozwiązania przyjęte na dzień dzisiejszy przez operatorów nie mają charakteru stałego i ostatecznego.

Przedstawiciele operatorów zapewniali, że procedura weryfikacji wiarygodności płatniczej nie wpłynie negatywnie na wygodę (czas) procesu zakupu telefonu. Wojciech Pytel z Plus GSM powiedział, ze procedura zapytania o wiarygodność do baz pozostałych operatorów będzie przebiegała równolegle z procesem aktywacji - czyli w przypadku tego operatora online. Każdy autoryzowany przedstawiciele Plusa ma dostęp do terminala pozwalającego na kontakt z data center w centrali. Z informacji uzyskanych w warszawskim salonie firmowym sieci Plus GSM wynika, ze uzyskanie natychmiastowej informacji będzie niemożliwe i proces zakupu może wydłużyć się nawet o dzień lub dwa.

Kolejnym problemem będzie oprocentowanie kaucji. Jedynie Plus GSM zadeklarował, że zwrot kaucji po 6 miesiącach będzie w jakimś stopniu waloryzowany. Rzeczniczka Ery, Anna Wołek poinformowała, że abonent otrzyma po pół roku dokładnie tyle samo -760 zł.

Opinie:

Opinie archiwalne (25):

Komentuj

Komentarze / 25

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    .SlaWek. pisze: 2001-09-26 19:02
    czyzby to oznaczalo ze przestaniemy (mam na mysli siebie i innych uczciwych abonentow) placic na dresiarzy??? bo skoro operator nie bedzie tracil na nich, to moga spasc ceny polaczen (lub co bardziej logiczne - ceny telefonow w promocjach, ale nie mysle o telefonach ktore teraz w promocji mozna kupic za 1zl :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2001-09-26 19:03
    Dla mnie bomba, wreszcie uczciwi klieńci nie będą musieli płacić za dresiarskich złodzieji. Mam tylko nadzieję, że gdy tylko zmniejszą się straty wynikające z nieuczciwych klientów, operatorzy obniżą taryfy, może nawet zmniejszą taryfikację (np.: IDEA). Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    czarek pisze: 2001-09-26 19:05
    wlasnie ja tez mam nadzieje ze beda lepsze fony w miare realnych cenach moze jednak uczciwi na tym zyskaja :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    september pisze: 2001-09-26 19:26
    i bardzo dobrze, chociaz nie bardzo podoba mi sie tutaj az taka zgodnosc i latwosc dogadania sie operatorow - to moze miec wplyw na zachwianie klimatu rynkowej konkurencji. Jak coraz lepiej beda sie dogadywac to bedzie kiepsciuto.
    0
  • Users Avatars Mini
    Lysy pisze: 2001-09-26 19:53
    Super!!! Dzieki temu nasi operatorzy nie beda sie juz przejmowali drecholami, ktorzy kupuja komorki na lewe papiery!
    0
  • Users Avatars Mini
    zbooy pisze: 2001-09-26 19:57
    1. a co z tymi ktorzy dopiero maja zamiar byc nieuczciwi? na to nie ma rady 2. wiec z ta obnizka polaczen to bym sie tak nie napal ... 3. do wrzesnia - wlasnie, za dobrze im to idzie to dogadywanie no ale dogadali sie przy koncesjach wiec nie ma co sie dziwic ze dalej tez im dobrze idzie
    0
  • Users Avatars Mini
    marasek pisze: 2001-09-26 20:13
    cz.1. Operatorzy GSM są cwani na swoją stronę. Niektórzy zmieniają w regulaminie zapis "usługi telekomunikacyjne o charakterze powszechnym\" i w ten sposób próbują wmówić klientowi że ich nie obowiązuje Ustawa o Telekomunikacji (a więc obowiązki operatora co do jakości i cen usług), bo rzekomo ich usługi nie mają charakteru powszechnego. Reklamy wszystkich promocji mają się nijak do rzeczywistych warunków umowy o których mało rozgarnięty klient dowiaduje się już po podpisaniu cyrografu. A teraz jeszcze ewentualną moją kaucją operator będzie obracał i generował sobie dodatkowe zyski, a ja po półroku dostanę nie zrewaloryzowane pieniążki czyli tyle samo co wpłaciłem, a inflacja nie stoi w miejscu. Cała procedura sprawdzania wiarygodości wbrew zapewnieniom operatorów jednak wydłuży i utrudni zakup telefonu....
    0
  • Users Avatars Mini
    marasek pisze: 2001-09-26 20:15
    cz.2. ....Więc niech może skończą się promocje w stylu telefon za 1 Pln czy 100. Niech telefony kosztują tyle ile są warte. Wtedy nikt nię będzie kupował go poto aby zaraz sprzedać, a operator bedzie miał pewnośc że takiego klienta stać na opłacanie rachunków. No i wtedy stanieja połączenia do realnego poziomu. A tak do każdego nowego abonenta dopłacają pozostali którzy wyśrubowanymi cenami rozmów muszą pokryć operatorowi koszty na dofinansowanie aparatów. A tak operatorzy interesują się tylko ściągnięciem nowych klientów a dotychczasowych mają w d.... I na zakończenie. Chciałbym aby np. MERCEDES sprzedał mi jakiś swój samochód za 5% wartości i zobowiązał mnie umową do jeżdżenia nim powiedzmy przez 3 lata. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Bartek pisze: 2001-09-26 20:31
    I dobrze, to będzie zabazpieczenie przez wyłydzaczami.
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-09-26 20:33
    ...i bardzo dobrze. dlaczego uczciwi abonenci maja placic za np. dresiarzy. popieram to co operatorzy ustalili. gm
    0
  • Users Avatars Mini
    Neon pisze: 2001-09-26 20:39
    Dobrze. Nie bedziemy placic za nieuczciwych. Mam nadzieje ze chociaz wprowadza tansze telefony lub taryfy :))))
    0
  • Users Avatars Mini
    czarek pisze: 2001-09-26 20:53
    To milo ze na wiekszosc jest zgodna z uczciwymi racjami :-)) cieszy mnie to mkoze jednak sie polska zmienia i bedzie coraz mniekj cwaniakow, oby.
    0
  • Users Avatars Mini
    marasek pisze: 2001-09-26 21:04
    To że posiadam zdolność kredytową nie oznacza że będę miał ochotę opłacać rachunki. Poza tym nie uczciwy klient powinien być wkalkulowany w ryzyko działaności firmy. Jest droga cywilno prawna w której operator może dochodzić należności od klienta drogą sądową. I nie są to żadne dodatkowe koszty dla operatora bo zostanie nimi sądownie obciążony dłużnik (nieuczciwy klient). A co do kupowania na lewe papiery i inne przekręty to od tego jest prokuratura. A poza tym niech wpierw spróbują się pozbyć nieuczciwych dilerów i pracowników. Dojdzie do tego, że niedługo wszystkie instytucje, firmy i urzędy będą chciały od klienta (petenta) kaucję, a wtedy naprawdę nie będzie mnie stać na opłatę rachunków. Możecie być pewni że ta decyzja operatorów nie wpłynie na obniżenie abonament i cen - trzeba przecież z czegoś opłacić budowę UMTS
    0
  • Users Avatars Mini
    jokerDM pisze: 2001-09-26 21:09
    Słusznie Marasek. Ktoś musi pokryć te koszty. Narzucając rygorystyczne warunki zakupu telefonów, jednocześnie pozbawiają się pewnej ilości klientów. Straty trzeba będzie jakoś wyrównać. A to się wiąże albo z utrzymaniem cen albo nawet podwyższkami. Co nie zmienia faktu, że gdyby posiadał własną firmę, chciałbym dbać o swoje wpływy.
    0
  • Users Avatars Mini
    swistak pisze: 2001-09-26 21:45
    Nie bede tutaj sie rozpisywal. Powiem tylko, ze mi sie to podoba. W uczicwych nie trafi, a zlodziei zaboli. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    tomek77 pisze: 2001-09-26 23:26
    Bardzo sie ciesze ;)))))))))) Madra decyzja!
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-09-27 00:22
    bardzo madra...
    0
  • Users Avatars Mini
    blahblah pisze: 2001-09-27 01:11
    To w takim razie niech sprzedają telefony bez simlocka!
    0
  • Users Avatars Mini
    Barty pisze: 2001-09-27 03:12
    Wlasnie, skoro operatorzy robia sobie dobrze w ten sposob to niech dla nas zrobia cos dobrze i wprowadza radyklanie atrakcyjna oferte - np taktowanie co 5 lub 10 sekund. Tak szczerze mowiac, to nie obchodzi mnie jak dobrze sobie robia operatorzy. Obchodzi mnie to ze nie bede mogl kupic telefonu bo nie mam 750zl zeby laskawie operatorowi pozyczyc (a on tym bedzie obracal i sobie ladnie zarobi). Nie uzywam kart platniczych i nie mam kont bankowych ale jakos zawsze mam te 100, 150zl na telefon i zawsze place w terminie. No i tu ucierpia tacy ludzie jak ja. Ale co to ich obchodzi, przeciez zalezy im na kasie nie? A najbardziej mnie wkurza to ze w Polsce te aparaty to straszny zlom, a nowosci pojawiaja sie czasem i 8, 12 miesiecznym opoznieniem i jak sie za granica juz nie spzredaja to buch na polski rynek i ciach cena z kosmosu.
    0
  • Users Avatars Mini
    czarek pisze: 2001-09-27 04:50
    o tak telefony bez simlocka to by byla fajna sprawa nie byloby by problemow ze sciaganiem i utrata przez to gwarancjii!
    0
  • Users Avatars Mini
    jokerDM pisze: 2001-09-27 12:55
    nasz kraj zawsze był niezłym magazynem "złomu" Ale oczywiście to nikogo nie obchodzi. Troche odpowiedniej reklamy i znajdują się ludzie, którzy zakupią taki sprzęt.
    0
  • Users Avatars Mini
    tomi pisze: 2001-09-27 13:04
    Nie ma co nieły sposób na nieoprocentowany kredyt!!!! Tak się drodzy państwo robi interesy - niech biorą tą kaucję tylko przy zwrocie prosze o odsetki zgodne z tableami NBP!! Złodziejstwo czystej wody! I co z tego że nie ma monopolu jednego operatora - jest monopol 3! Prosze bardzo podnieście ceny aparatów i wprowadźcie taryfikację co 1sek - to jest sposób na łysoli w dresach i cwaniaków w Bejcach!
    0
  • Users Avatars Mini
    zabu$ pisze: 2001-09-28 22:48
    CD1. Mnie po 16 z 24-miesiecznego cyrogralu udalo sie wypisac. Po uplywie roku zdjalem simlocka i kupilem karte sim POPa (ceny mialem duzo nizsze niz w abonamencie Halo w Erze). Po trzech kolejnych nie zaplaconych rachunkach (sam abonament) ERAGsm przyslala mi rozwiazanie umowy ze skutkiem natychmiastowym bez zadnych kar po zaplaceniu wszystkich zaleglosci (ok. 70-80zl) w okreslonym terminie (do 7dni), a zaplacilem jeszcze w dniu otrzymania listu.
    0
  • Users Avatars Mini
    zabu$ pisze: 2001-09-28 22:49
    CD2. Nie czuje sie zadnym zlodziejem, choc moze to nie bylo to do konca najuczciwsze rozwiazanie, ale przeciez oni sami mi to zaproponowali. Operatorzy tez nie sa do konca fer: ERA skasowala darmowe 5-sekundowki, teraz dodaje do sms'ow swoje debilne reklamy a IDEA mysli o skasowaniu sms z internetu. Na razie jestem bardzo zadowolony z POPa, podjetej decyzji nie zaluje a jak bede chcial kupic telefon na abonament zawsze moge go na kogos inngo np. na ojca... Decyzja o wprowadzeniu kaucji raczej sluszna, a dla uzytkownikow malo znaczaca. Raczej nie ma sie co ludzic ze cos stanieje, operatorzy przesciagaja sie w promocjach tylko dla zachecenia nowych klientow a starych maja juz w "d....".
    0
  • Users Avatars Mini
    ba_kro pisze: 2003-06-06 00:31
    Każda firma chce się ochraniać przed złodziejmai i nadużyciami.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: