Dialog podsumował własne testy IPTV. Podczas  czerwcowych pilotażowych testów telewizji interaktywnej, która jesienią br.  wejdzie w skład potrójnej usługi DIALOG media, kilkadziesiąt osób swobodnie  korzystało ze sprzętu i dostępnych programów TV. Uwagi na temat usługi Triple  Play zapisywali w dzienniczkach testu. 
 
 „Wnioski z tej części testów należy uznać za bardzo zachęcające. Zdecydowana  większość osób przyjęła pilotażową wersję DIALOG media jako istotną nowość w  usługach telekomunikacyjnych” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu  Telefonii Dialog.
 
 Oczekiwania większości uczestników pilotażu okazały się nastawione na wyższą od  standardowej jakość usługi, zarówno w zakresie zawartości programowej nowej  telewizji, jak i jakości obrazu oraz dźwięku. Stanowi to poważne wyzwanie dla  oferującej usługę Telefonii Dialog i spółki Avista Media odpowiadającej za  technologiczną stronę usługi i zarządzanie platformą multimedialną. Dostawcą  platformy jest Nokia Siemens Network. To czwarte wdrożenie tego systemu na  świecie. Aktualnie korzystają z niego użytkownicy największych operatorów  telekomunikacyjnych w Belgii (Belgacom), Holandii (ADC) i Słowacji.
 
 Testy objęły przede wszystkim technologię: instalację, użytkowanie, dostępne  funkcjonalności, jakość obrazu. Ich celem było sprawdzenie, czy usługa jest  intuicyjna, łatwa w obsłudze i o odpowiedniej jakości. W czasie testów  użytkownicy mieli do dyspozycji tylko kilka kanałów telewizyjnych i kilkanaście  pozycji w bibliotece filmów. Jesienią w wersji komercyjnej usługi kanałów będzie  kilkadziesiąt, a filmów – w pierwszym etapie – kilkaset.
 
 „Przeprowadzony pilotaż dostarczył nam wiele informacji dotyczących preferencji  polskich użytkowników usługi. To do ich potrzeb będziemy w najbliższych  tygodniach dostosowywać system i zastosowane w nim rozwiązania” – mówi Grzegorz  Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.
 
 Wnioski dotyczące preferencji użytkowników
 
 Spośród trzech usług (telefon stacjonarny, szybki Internet, IPTV) najczęściej  użytkowaną była opcja telewizji. Duże zainteresowanie możliwościami nowoczesnej  telewizji zepchnęły podczas pilotażu dwie pozostałe składowe potrójnej usługi  (czyli internet i telefon) na drugi plan. Największe zainteresowanie wśród  wszystkich dostępnych funkcji wzbudziła Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on  Demand). Możliwość wypożyczenia filmu praktycznie bez opuszczania domowego  fotela została oceniona jako rewolucyjna. Uczestnicy pilotażu sugerowali, że  oprócz listy dostępnych tytułów przydatny byłby opis filmów, trailery, reklamy,  wywiady z aktorami, zapowiedzi kolejnych części. 
 
 Poruszanie się po menu usługi większość testujących oceniła jako intuicyjne.  Jako jedyne utrudnienie uznano zmianę sposobu wybierania kanału - w usłudze  dostarczany wraz ze sprzętem pilot ma inny od tradycyjnego układ klawiszy (np.  jako utrudnienie wskazywano konieczność potwierdzania klawiszem 'OK' każdej  czynności wyboru interesującego kanału).
 
 W ramach testu stwierdzono, iż dopracowania wymaga:
mechanizm automatycznego uruchamiania urządzenia klienckiego,
organizacja usług związana z funkcjami magnetowidu cyfrowego,
organizacja i kształt interfejsu użytkownika, szczególnie w zakresie usług dodatkowych takich jak newsy, informacje o rachunku, wyszukiwanie ulubionych pozycji itp.
Techniczne wrażenia użytkowników
 
 W dzienniczkach testów i podczas podsumowujących fokusów uczestnicy pilotażu  instalację sprzętu określili jako prostą i łatwą. Ich pierwsze wrażenia były  zdecydowanie pozytywne. Część osób zwróciła uwagę na zbyt długi czas  uruchamiania się sprzętu, konieczność częstego wpisywanie kodu dostępu (PIN)  oraz pasek postępu. Jako preferowane rozwiązania tych uciążliwości podano:  komunikaty zwrotne sugerujące użytkownikowi popełnienie błędu lub podanie  poprawnej komendy, wyświetlanie komunikatu "proszę czekać - trwa buforowanie". 
 
 Generalnie jakość obrazu i dźwięku oceniono jako zadowalające. W pilotażu  podczas przełączania kanałów różnica między obrazem z telewizji naziemnej,  kablowej czy satelitarnej nie była praktycznie możliwa do wychwycenia. 
 
 Niektóre opinie użytkowników z dzienników testu i fokusów:
 "Jakość obrazu TV niczym nie ustępowała telewizji satelitarnej i naziemnej.  Przewagą w stosunku do naziemnej jest dźwięk, w stosunku do satelitarnej nie  zauważyłem różnicy."
 "Spodziewałem się tego, że obraz nie będzie rewelacyjny. Dźwięk bez zastrzeżeń,  obrazem - po włączeniu VoD byłem naprawdę miło zaskoczony." 
 "Kanał Eurosport - miałem porównanie z Cyfrą + - było świetnie."
 "Porównując z Polsatem - był taki sam a nawet lepszy."
 "Jakość obrazu z telewizji Dialogu nieznacznie lepsza od TVK Multimedia. Nie  było bardzo widocznej różnicy. Audio - duża i słyszalna różnica na korzyść  telewizji Dialogu."
 "Korzystanie z Internetu równocześnie z oglądaniem TV nie miało wpływu na jakość  przesyłanego obrazu. Szybkość transferu umożliwiała płynne poruszanie się po  Internecie, przeglądanie stron, itp."
 "Szybkość zadowalająca zarówno w czasie korzystania z TV jak i poza nim. Jakość  połączenia lepsza niż przed testami."
 
 Opinie użytkowników oznaczają, że pasmo przeznaczone dla usługi Triple Play  zostało dobrane właściwie. 
 „Tunning platformy, planowany w czasie wdrożenia systemu komercyjnego, wykonamy  przede wszystkim mając na względzie potrzeby użytkowe i ergonomiczne klientów” –  mówi Andrzej Sobczak, prezes Avista Media. „Jesteśmy zadowoleni z jakości  wybranego rozwiązania uzyskanej podczas testów. Wymaga ona jednak kilku  poprawek, biorąc pod uwagę specyficzne oczekiwania odbiorców - jakość obrazu  powinna być lepsza niż w zwykłych telewizorach. Wymagać to będzie nieznacznych  zmian technicznych w celu pozyskania źródłowych sygnałów telewizyjnych o  większej jakości i zastosowania lepszych urządzeń kodujących” – dodaje.
 
 Jesienią testowana oferta w wersji dedykowanej do obecnych i potencjalnych  abonentów Telefonii Dialog trafi na rynek. Potrójna usługa DIALOG media® składać  się będzie z już oferowanych usług telefonu stacjonarnego i szerokopasmowego  dostępu do Internetu oraz nowości: przewodowej telewizji cyfrowej IPTV (IPTV –  Internet Protocol Television) z rozbudowanymi możliwościami interakcji oraz  dodatkowymi usługami „na żądanie” jak Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand),  TV Pauza (TS – Time Shift), Cyfrowy Magnetowid (PVR – Personal Video Recorder). 
 
 Jako medium transmisyjne będzie ona wykorzystywać posiadaną przez Dialog sieć  szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas wykorzystywaną przede  wszystkim przez usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii ADSL  – DialNet DSL, przy czym będzie ona korzystać z wydzielonej części tej sieci. Z  usługi będzie można korzystać mając telewizor podłączony do sieci za  pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej STB (set-top-box). 
 
 Użytkownik usługi DIALOG media® będzie miał bardzo szerokie możliwości kreowania  własnego zestawu programów telewizyjnych, dostępnych w formie pakietów  tematycznych i premium oraz pojedynczych kanałów telewizyjnych dostępnych a la  carte. Wszystkie funkcje telewizji cyfrowej IPTV, a tym samym usługi  telewizyjnej dostępnej w ramach DIALOG media, użytkownik będzie obsługiwał  bezpośrednio z ekranu telewizora za pośrednictwem przyjaznego interfejsu  graficznego – Elektronicznego Przewodnika Programowego (EPG – Electronic Program  Guide).