SpeedTest.pl przewiduje co przyniesie przejęcie UPC przez Play

Najważniejsze | Newsy
Dodaj opinię
Opinie: 0
Przyszłość Internetu domowego w Polsce należy do operatorów konwergentnych

SpeedTest.pl skomentował fuzję Play i UPC wspierając się danymi zgromadzonymi za pośrednictwem swojej aplikacji mobilnej.

Przejęcie UPC kończy długoletnią erę strategii „only mobile” w Play. Razem z UPC zostanie drugim co do wielkości dostawcą Internetu stacjonarnego (“kablowego”), a wraz z własną bazą klientów usług określanych jako mobile broadband (dedykowany, mobilny dostęp do Internetu) stanie się jednym z najpopularniejszych dostawców Internetu w polskich gospodarstwach domowych. Drugim, ważnym rynkowo elementem, na którym również Play ewidentnie zyska jest prędkość Internetu – obecnie średnia prędkość Internetu domowego w sieci Play to 26,7 Mb/s, a w UPC 184,4 Mb/s. 

Siłę synergii obrazują poniższe mapy rozkładu liczby testów i prędkości pobierania dla Internetu domowego w sieci Play i UPC za 12 ostatnich m-cy. Wyraźnie widać, że fuzja łączy szeroki zasięg sieci mobilnej Play (ale z niższymi prędkościami) z dostępnym głównie w dużych i średnich miastach bardzo szybkim Internetem od UPC. Zupełnie przy okazji, obecny ruch mobilny w Play może być dobrym prognostykiem przyszłych inwestycji w infrastrukturę kablową UPC.

Liczba testów wykonanych przez użytkowników Internetu domowego za pośrednictwem Wi-Fi w sieciach Play (z lewej) i UPC (z prawej) wykonanych w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średnia prędkość pobierania danych uzyskana przez użytkowników Internetu domowego za pośrednictwem Wi-Fi w sieciach Play (z lewej) i UPC (z prawej) w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

Play do tej pory borykał się z ogromnym ruchem mobilnym. Wynika to z przyjętej wiele lat temu strategii marketingowej koncentrującej się na klientach potrzebujących nieskrępowanego dostępu do Internetu. Konsekwencją wzrostu bazy klientów i jednostkowej konsumpcji danych był wzrost ruchu, który plasował Play’a w grupie operatorów o największym wolumenie mobilnej transmisji danych w Europie. Z tego powodu – pomimo potężnej rozbudowy sieci mobilnej w ostatnich latach – parametry szybkości Internetu są słabsze od T-Mobile oraz Orange. W celu optymalizacji sieci mobilnej Play będzie zapewne migrował klientów z ofert mobile broadband (generujących wysoki odsetek ruchu w całym ruchu operatorów mobilnych) do ofert „kablowych” UPC. W ten sposób operator może upiec “dwie pieczenie”. Zwolnienie zasobów na sieci mobilnej poprawi jakość Internetu dla użytkowników smartfonów, którzy stanowią fundament biznesowy mobilnego ramienia. Jednocześnie powinna zwiększyć się satysfakcja dotychczasowych klientów mobile broadband, których poziom zadowolenia, jak wskazują badania SpeedTest.pl NPS, jest sporo niższy niż klientów wiodących operatorów stacjonarnych. Dodatkowo, infrastruktura UPC to także gwarancja dobrej jakościowo TV – na dłuższą metę bowiem trudno sobie wyobrazić rozwój masowej i o wysokiej jakości IP TV opartej wyłącznie na sieci mobilnej.

Znaczącą dźwignią biznesową jest potencjał „rozwoju” bazy klientów UPC o usługi Play. Wg badań SpeedTest.pl (na podstawie ponad 5200 ankiet użytkowników Internetu UPC) zdecydowana większość klientów Internetu UPC posiada oferty komórkowe innych niż Play operatorów. To daje szansę na wzrost bazy klientów komórkowych Play’a poprzez zaoferowanie atrakcyjnych ofert konwergentnych. Ale to nie jedyna wartość, liczy się też segment klienta. UPC swoim zasięgiem pokrywa zwykle duże i średnie miasta, a więc najbardziej pożądany przez operatorów segment klientów wielkomiejskich – aktywnych, dużo korzystających z Internetu i chętnie kupujących usługi dodatkowe.

Logikę synergii z perspektywy Internetu domowego widać na przykładzie Warszawy. UPC jest jednym z liderów na tym rynku, a oferty internetu domowego/mobilnego (z routerami) od operatorów mobilnych w dużych miastach są raczej uzupełnieniem szybkich łączy stacjonarnych, często używanych jako drugi dostęp do Internetu w gospodarstwie domowym lub przez osoby, które potrzebują mobilności (studenci, klienci biznesowi itp.).

Liczba testów w Warszawie wykonanych przez użytkowników Internetu domowego za pośrednictwem Wi-Fi w sieciach Play (z lewej) i UPC (z prawej) wykonanych w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

Play ma bardzo silną markę, ale jest kojarzony jako operator mobilny, a rozpoczęcie sprzedaży Internetu stacjonarnego na sieci Vectry zapewne nie mogło tego wizerunku szybko zmienić. Z kolei UPC to znany od lat gracz na tym rynku, z dużą bazą klientów i jednym z najlepszych jakościowo dostępów do Internetu w Polsce, co potwierdza również ranking SpeedTest.pl. Z badań (na podstawie 77 000 ankiet) wynika ponadto, że UPC jest też jednym z dwóch najbardziej pożądanych przez klientów dostawców Internetu domowego w Polsce, więc chociażby z tego powodu trudno będzie wygasić tę markę. Utrzymywanie dwóch marek jest jednak zwyczajnie droższe, więc można się spodziewać, że po okresie przejściowym, UPC stanie się „dywizją Home” w Play.

Play’a zamieszał na rynku, choć należy to traktować bardziej jako porządkowanie i scalanie niż rewolucję. Docelowy rynek telekomunikacyjny tworzy się wokół 4 graczy mobilnych, którzy będą nadawać ton całej branży. Grupa Play i UPC nie staje się hegemonem rynkowym, będzie miała podobną siłę jak Orange czy grupa skupiona wokół Polkomtela. Ciekawa będzie postawa „osamotnionego”, bo bez własnego ramienia stacjonarnego T-Mobile. 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: