 
  Według najnowszych danych Canalys trzeci kwartał 2022 r. przyniósł piąty z rzędu spadek rok do roku na światowym rynku komputerów osobistych (w tym tabletów). Całkowite dostawy spadły do 105,6 mln sztuk, co oznacza spadek o 14% w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 r. i wzrost o zaledwie 1% w porównaniu z drugim kwartałem 2022 r., w którym nastąpiło poważne zakłócenie dostaw z powodu blokady COVID w Chinach. Sprzedaż tabletów spadła o 6% w III kwartale do 35,3 mln sztuk, podczas gdy sprzedaż Chromebooków spadła o 29% do 4,2 mln sztuk, co jest najniższym wynikiem w trzecim kwartale od 2019 roku.

Spadek rynku tabletów był kontynuowany w III kwartale po 11% spadku w poprzednim kwartale. Apple był liderem na rynku, ale jego sprzedaż iPada spadła o 12% rok do roku do 13,4 miliona sztuk. Drugie miejsce Samsung wysłał w III kwartale dostawy 6,6 mln sztuk, ze stosunkowo niewielkim spadkiem o 8%. Amazon zajął trzecie miejsce, zwiększając dostawy o 18% do 3,2 mln sztuk, napędzany dużymi rabatami swoich tabletów Fire w Prime Day. Lenovo i Huawei zajęły czwarte i piąte miejsce, a obaj dostawcy Androida odnotowali znaczne spadki, odpowiednio o 37% i 41%.
„Zmniejszenie zapotrzebowania na tablety w świecie po pandemii zostało spotęgowane przez zwiększoną presję makroekonomiczną na wydatki konsumenckie” – powiedział analityk Canalys Himani Mukka.
| Vendor (company) | Q3 2022 | Q3 2022 | Q3 2021 | Q3 2021 | Annual | 
| Apple | 14,381 | 40.7% | 15,230 | 40.5% | -5.6% | 
| Samsung | 6,610 | 18.7% | 7,210 | 19.1% | -8.3% | 
| Amazon | 3,202 | 9.1% | 2,717 | 7.2% | 17.9% | 
| Lenovo | 2,712 | 7.7% | 4,280 | 11.4% | -36.6% | 
| Huawei | 1,473 | 4.2% | 2,503 | 6.6% | -41.1% | 
| Others | 6,942 | 19.7% | 5,711 | 15.2% | 21.6% | 
| Total | 35,320 | 100% | 37,650 | 100% | -6.2% | 
Obecna sytuacja wysokiego poziomu zapasów i niskiego popytu osłabiła entuzjazm niektórych dostawców dla Chromebooków. Komputery edukacyjne z systemem Windows cieszą się większym zainteresowaniem, ponieważ oferują alternatywne możliwości sprzedaży w przyszłych przypadkach nieregularnego zapotrzebowania w sektorze edukacji.
Acer zajął pierwsze miejsce w III kwartale z ponad milionem wysłanych jednostek, odnotowując 11% wzrost i przechwytując ponad jedną czwartą wszystkich wysyłek. HP zajął drugie miejsce w rankingu Chromebooków po większych spadkach niż inni dostawcy w ostatnich kwartałach. W ostatnim kwartale dostawy spadły o 27% do 800 000 sztuk. Lenovo doświadczyło największego spadku ze wszystkich głównych dostawców – spadek o 50%, ponieważ zmagał się z wysokimi poziomami zapasów i przesuwał swoją ofertę edukacyjną na więcej urządzeń z systemem Windows. Dell, który w czasie pandemii mniej koncentrował się na rynku Chromebooków, odnotował niewielki spadek dostaw o 11%. Asus zajął piąte miejsce na rynku z 9,6% udziałem w rynku.
Rynek komputerów Chrombook - III kw. 2022 r.
| Vendor (company) | Q3 2022 | Q3 2022 | Q3 2021 | Q3 2021 | Annual | 
| Acer | 1,069 | 25.9% | 960 | 16.5% | 11.3% | 
| HP | 802 | 19.5% | 1,095 | 18.8% | -26.8% | 
| Lenovo | 768 | 18.6% | 1,525 | 26.2% | -49.7% | 
| Dell | 752 | 18.2% | 845 | 14.5% | -10.9% | 
| Asus | 397 | 9.6% | 722 | 12.4% | -45.1% | 
| Others | 336 | 8.1% | 676 | 11.6% | -50.3% | 
| Total | 4,123 | 100% | 5,823 | 100% | -29.2% | 
Na całym rynku PC (komputery stacjonarne, notebooki i tablety) Apple jest na szczycie tabeli z 23,4 milionami sztuk sprzedanych na całym świecie, zdobywając 22% udziału w rynku jako jedyny duży dostawca, który odnotował wzrost rok do roku w III kwartale. Z 19,4 milionami sprzedanych egzemplarzy i 18% udziałem w rynku, Lenovo zajęło drugie miejsce, odnotowując spadek o 21% rok do roku. HP zajął trzecie miejsce, z 28-procentowym spadkiem sprzedaży do 12,7 mln sztuk i spadkiem udziału w rynku o dwa punkty procentowe w porównaniu z III kwartałem 2021 r. Czwarty Dell sprzedał 12 mln sztuk, co oznacza spadek o 21%, podczas gdy na piątym miejscu Samsung dostarczył 7,3 mln sztuk ze spadkiem o 13%.
Rynek komputerów PC i tabletów - III kw. 2022 r.
| Vendor (company) | Q3 2022 shipments | Q3 2022 market share | Q3 2021 shipments | Q3 2021 market share | Annual growth | 
| Apple | 23,444 | 22.2% | 23,093 | 18.9% | 1.5% | 
| Lenovo | 19,410 | 18.4% | 24,453 | 20.0% | -20.6% | 
| HP | 12,713 | 12.0% | 17,624 | 14.4% | -27.9% | 
| Dell | 12,022 | 11.4% | 15,235 | 12.5% | -21.1% | 
| Samsung | 7,312 | 6.9% | 8,397 | 6.9% | -12.9% | 
| Others | 30,668 | 29.0% | 33,234 | 27.2% | -7.7% | 
| Total | 105,569 | 100% | 122,037 | 100% | -13.5% | 
 
           
           
           
           
           
          