UKE obiecuje, że będzie taniej i bardziej liberalnie

Newsy
Opinie: 19

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Anna Streżyńska, zapowiedziała znaczne przyspieszenie w podejmowaniu decyzji dotyczących liberalizacji rynku telekomunikacyjnego i ich późniejszym egzekwowaniu. Najważniejsze decyzje jakie zapadły lub zapadną jeszcze w maju to podpisanie oferty ramowej TP w zakresie dostępu do pętli lokalnej na potrzeby usługi szerokopasmowego Internetu, ustalenie warunków hurtowego zakupu abonamentu przez Tele2 od TP oraz zmuszenie operatorów do wprowadzenia w końcu przenoszenia numerów w prepaidzie. Trwają także prace nad wprowadzeniem decyzji umożliwiających roaming wewnętrzny dla nowych operatorów MNO (P4) i MVNO.

Streżyńska najbardziej obawia się tego, że obecni operatorzy będą starali się opóźniać wprowadzanie decyzji urzędu w życie. Aby zapobiegać takim sytuacjom w UKE powstał nawet specjalny departament zajmujący się egzekwowaniem wprowadzanego prawa. W najgorszych przypadkach Streżyńska chce stosować wobec operatorów metodę tzw. wykonania zastępczego - gdy dana firma będzie się opierała współpracy z partnerem firma trzecia wykona odpowiednią instalację, a kosztami obciążony zostanie gracz, który będzie się liberalizacji opierał.

UKE spodziewa się, że po podpisaniu ofert hurtowych nowi gracze rozpoczną negocjacje w sprawie podpisania komercyjnych umów w TP. Sam proces negocjacji nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. Kolejne trzy miesiące będą uzgadniane warunki współpracy w UKE, w przypadku firmy nie dojdą wcześniej same do porozumienia.

Pierwsze efekty liberalizacji powinny być zauważalne pod koniec br. roku.

1. Zapowiadana w Strategii obniżka cen Internetu szerokopasmowego poprzez wprowadzenie oferty hurtowej TP w zakresie szerokopasmowego Internetu (Bit Stream Access).

W dniu 10 maja 2006 r. podpisana została przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej decyzja administracyjna wprowadzająca do stosowania przez Telekomunikację Polską S.A. ofertę ramową określającą warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych.

Decyzja ta jest odpowiedzią Prezesa UKE na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik Neostrady TP) abonentom TP S.A. W konsekwencji należy oczekiwać pojawienia się na rynku szerszej gamy produktów dostępu szerokopasmowego oraz obniżenia cen usług świadczonych klientom detalicznym, a także zwiększenia dostępności użytkowników do usług szerokopasmowych w tym: Internet, telefonia VoIP, TV.

Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie „cena detaliczna minus”. W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP S.A. swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51 %, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP S.A. – 41 %.

Przewiduje się, iż dzięki zastosowanemu upustowi nastąpi znaczny spadek cen i jednocześnie poprawi się jakość oferowanych usług.

Należy podkreślić, że oferta przygotowana przez Prezesa UKE sprzyja szybszemu pojawieniu się konkurencji dla usług TP S.A., ponieważ umożliwia operatorom alternatywnym wykorzystanie już istniejącej infrastruktury. Temu samemu mają służyć przejrzyste procedury pozwalające na sprawne nawiązywanie współpracy między TP S.A. i operatorami alternatywnymi.

Wprowadzona oferta jest realizacją jednego z priorytetowych działań wskazanych w „Strategii Regulacyjnej 2006 – 2007” ogłoszonej przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa, dotyczących: wprowadzenia realnej konkurencji na rynku dostępu szerokopasmowego ADSL.

2. Obniżka cen łączy dzierżawionych

W dniu 10 maja 2006 r. Prezes UKE podpisał decyzję wprowadzającą z urzędu ramową ofertę określającą warunki zawierania przez TP S.A. z innymi operatorami umów dzierżawy łączy telekomunikacyjnych (RLLO).

Ustalenie w tej decyzji opłat za dzierżawę łączy w oparciu o ceny obowiązujące za tego typu usługi w 15 Krajach Członkowskich „starej” Unii Europejskiej spowodowało obniżenie ich wysokości o kilkanaście, a w przypadku łączy 2 Mbit/s nawet o ponad 20 % w stosunku do opłat ustalonych w poprzedniej decyzji Regulatora z dnia 9 sierpnia 2005 r.

Łącza od 0 do 20 km Opłata miesięczna za łącze 64 kbit/s (PLN) Opłata miesięczna za łącze 2 Mbit/s (PLN) Stała opłata miesięczna za łącze 34 Mbit/s (PLN)
RLLO z sierpnia 2005 r.
 
338,1 1224,7 5676,5
Decyzja RLLO z maja 2006 r. 291,0 953,8 4687,8
Odchylenie (%) 13,9 22,1 17,4

Zmiany te pozwalają na utrzymanie spadkowego trendu cen usług telekomunikacyjnych,
a przejrzyste procedury zapewnią szybsze nawiązywanie współpracy między TP S.A. i operatorami alternatywnymi. Decyzja ta jest ważna dla przedsiębiorców, prowadzi do obniżki cen za łącza dzierżawione i w konsekwencji spadek cen detalicznych.

Oferta RLLO stanowi realizację jednego z priorytetowych celów wskazanych w „Strategii Regulacyjnej 2006 – 2007” ogłoszonej przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa, dotyczących: wsparcia rozwoju gospodarczego i społecznego kraju (...) poprzez zwiększenie dostępności, możliwości wyboru oraz poprawę jakości i redukcję cen usług.

3. Kalkulacja kosztów i rachunkowość regulacyjna

Również 10 maja 2006 r. Prezes UKE podpisał decyzję nakładającą na TP S.A. obowiązek opublikowania opisu kalkulacji kosztów za rok 2005, wraz z decyzją nakładającą na TP S.A. obowiązek opublikowania instrukcji z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej za rok 2004.

Celem obu decyzji jest zapewnienie realizacji zasady przejrzystości w odniesieniu do sposobu kalkulowania opłat, tak by wyeliminowane zostały takie zjawiska jak subsydiowanie skrośne między usługami, czy wielokrotne odzyskiwanie ponoszonych kosztów, z opłat za usługi świadczone innym operatorom, jak i abonentom.

Obie decyzje stanowią realizację części jednego z priorytetowych działań wskazanych w „Strategii Regulacyjnej 2006 – 2007” ogłoszonej przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa, dotyczących: dalszego stymulowania rozwoju konkurencji na rynku rozmów usług telefonicznych (...) dokonania weryfikacji rachunkowości regulacyjnej(...).

Ponadto w dniu 10 maja 2006 r. Prezes UKE podpisał umowę o audyt kosztów TP S.A. przez biegłego rewidenta – spółkę Ernst & Young. Wcześniej została podpisana decyzja w sprawie zatwierdzenia modelu kalkulacji kosztów oraz rachunkowości regulacyjnej. Trwają obecnie przygotowania do niezależnego audytu dokumentacji TP S.A. Umożliwi to weryfikację kosztów TP S.A.

4. Zapowiadana w Strategii obniżka cen abonamentu telefonicznego poprzez ustalenie warunków hurtowego zakupu abonamentu TP S.A. (WLR)

Obecnie UKE prowadzi postępowanie konsultacyjne w zakresie zmiany umowy pomiędzy Tele 2 Sp. Z o.o. a TP S.A. – WLR (Wholesale Line Rental). Konsultacje zakończą się 19 maja br. Dzięki ustalonemu upustowi w wysokości prawie 47% przewiduje się rozwój usług abonamentu z wliczonymi darmowymi impulsami i/lub spadek cen abonamentu.

5. Zapowiadana w Strategii obniżka cen usług komórkowych oraz połączeń z sieci stacjonarnej do komórkowej

Zakończono analizę rynku dostępu do sieci ruchomych oraz rynku zakańczania połączeń w sieciach ruchomych i przygotowano stosowne projekty decyzji (są obecnie konsultowane), których brak zarzuca nam Komisja Europejska. Rozstrzygnięcia te umożliwią wejście na polski rynek wirtualnych operatorów komórkowych MVNO z konkurencyjnymi usługami oraz spadek cen połączeń z sieci stacjonarnej do komórkowej.

6. Zapowiadana w Strategii dalsza obniżka cen usług stacjonarnych, szczególnie w połączeniach lokalnych.

Zakończono analizy niektórych rynków telefonii stacjonarnej i przygotowano decyzje, których brak zarzuca nam Komisja Europejska. Decyzje te umożliwią spadek cen połączeń w sieci stacjonarnej, w tym także połączeń realizowanych przez abonentów TP S.A. za pośrednictwem konkurencyjnych operatorów osiąganych za pomocą numeru dostępu do sieci.

7. Zapewnienie powszechności usług na obszarze całego kraju po przystępnej cenie i z należytą jakością.

W dniu 8 maja 2006 r. została podpisana decyzja w sprawie wyznaczenia operatora (jest nim TP S.A.) zobowiązanego do zapewnienia na obszarze całego kraju świadczenia usługi powszechnej (czyli zestawu usług świadczonych z należytą jakością i po przystępnej cenie). Działania te prowadzą do zapewnienia powszechności dostępu do usług.

8. Zakończone przetargi na rezerwację częstotliwości:

1) Przetarg na częstotliwości GSM 1800 MHz – umożliwia wejście kolejnego operatora GSM; wynik zostanie ogłoszony w końcu tygodnia.

2) Sieć dyspozytorska 410-430 MHz – umożliwia wejście operatora ruchomej cyfrowej sieci transmisji danych, konkurencyjnej wobec operatorów komórkowych; przetarg wygrały Polskie Sieci Dyspozytorskie Sp. z o.o.

3) 317 przetargów powiatowych na częstotliwości 3600-3800 MHz (np. dla usług WiMax) – wszczęto postępowania w sprawie wszechstronnego wyjaśnienia wątpliwości czy zostały one przeprowadzone z rażącymi naruszeniami praw uczestników, są sprzeczne z ich celem, i powinny zostać unieważnione. Naruszenia te są ściśle związane z wadliwą koncepcją przetargów przyjętą przez Prezesa URTiP.

9. Przenośność numerów prepaid

W dniu 10 maja 2006 r. zostaną również podpisane przez Prezesa UKE decyzje w sprawie odmowy odroczenia obowiązków przenośności numerów pre-paid w sieciach telefonii komórkowej.

10. Inne najważniejsze działania (prokonsumenckie) podjęte podczas ostatnich trzech miesięcy

1) Akcja antydialerowa (jest w przygotowaniu), która będzie towarzyszyła obchodom Światowego Dnia Telekomunikacji 17 maja 2006 r. Będzie to wspólna akcja Prezesa UKE, Ministra Transportu i Budownictwa, Telekomunikacji Polskiej S.A., Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji w sprawie zapobiegania nadużyciom z wykorzystaniem dialerów. W akcji wykorzystane zostaną media, w tym prasa, oraz ulotki dołączane do rachunków telefonicznych.

2) Stanowisko w sprawie zawyżonych opłat za przeniesienie numeru - Prezes UKE wydał 28 marca 2006 r. stanowisko, iż stosowanie jednorazowych opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora w wysokości wyższej niż 50 zł (stosowane są opłaty 120 zł) zniechęca użytkownika do korzystania z uprawnienia, co uznaje się za realizację uprawnienia niezgodnie z przepisami art. 71 ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Takie działanie podlega karom, o których mowa w art. 209 i 210 ww. ustawy. W związku z powyższym w dniu 10 maja 2006 r., Prezes UKE rozpoczął postępowania w sprawie ukarania operatorów za stosowanie zawyżonych opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora.

Opinie:

Opinie archiwalne (19):

Komentuj

Komentarze / 19

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: