Z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie OLX wynika, że w polskich domach zalega już ok. 565 mln nieużywanych urządzeń elektronicznych, których łączna wartość szacunkowa to aż 112 mld zł. Najwięcej „zamrożonych” pieniędzy przypada na nieużywane telewizory, komputery i sprzęt AGD.
Przeciętny dorosły Polak przechowuje w domu ponad 18 nieużywanych sprzętów elektronicznych, z czego najczęściej są to stare telefony i smartfony – średnio 2 sztuki na osobę. Aż 92% badanych przyznaje, że ma przynajmniej jeden nieużywany telefon, a 13% – aż pięć lub więcej. Komputery i laptopy znajdują się w 72% gospodarstw domowych, a 60% ankietowanych ma w domu nieużywany telewizor.
Średnia wartość nieużywanego sprzętu zgromadzonego w jednym gospodarstwie to 6107 zł. Dla porównania, to równowartość 3% polskiego PKB – jak zaznacza prof. Arkadiusz Kawa z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Najwięcej "zamrożonej gotówki" Polacy mają w telewizorach (średnio 701 zł), komputerach (691 zł), dużym AGD (670 zł) oraz smartfonach (554 zł).
Mimo wysokiej wartości, nieużywana elektronika rzadko trafia na sprzedaż. Tylko 38% respondentów zadeklarowało, że sprzedaje zbędny sprzęt. 12,5% przekazuje go do recyklingu, a niemal co piąty Polak po prostu go przechowuje. Według OLX, największy wzrost podaży dotyczy kategorii: gry i konsole, AGD oraz sprzęt fotograficzny – czyli tych urządzeń, które badani najczęściej wskazują jako nieużywane.
Badanie pokazuje również, że re-commerce ma się w Polsce bardzo dobrze – ponad 80% badanych w ciągu ostatniego roku uczestniczyło w handlu używaną elektroniką. 35% zarówno kupowało, jak i sprzedawało, 23% tylko sprzedawało, a niemal 25% jedynie kupowało. Najczęściej były to transakcje na kwoty do 200 zł miesięcznie, a jedynie 7% badanych deklaruje, że wydaje ponad 500 zł miesięcznie na używaną elektronikę.
OLX podkreśla również znaczenie ekologicznego aspektu takich działań. „Ponowne wprowadzanie do obiegu nieużywanej elektroniki staje się standardem, a obok aspektu ekonomicznego coraz większe znaczenie ma też świadomość ekologiczna konsumentów” – komentuje Kamil Szabłowski, PR Lead OLX.