Bruksela uderza w platformę X: 120 mln euro kary

Newsy
Opinie: 0
X ukarany przez Komisję Europejską

Komisja Europejska nałożyła na platformę X karę w wysokości 120 mln euro za naruszenie obowiązków wynikających z Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA). To pierwsza decyzja tego typu podjęta na podstawie nowych unijnych przepisów regulujących funkcjonowanie dużych platform internetowych.

Bruksela uznała, że X nie zapewnia użytkownikom wystarczającej przejrzystości działania kluczowych mechanizmów serwisu. Chodzi przede wszystkim o sposób funkcjonowania tzw. niebieskiego znacznika, repozytorium reklam oraz zasady udostępniania danych badaczom.

Według ustaleń Komisji, system „niebieskich znaczników” na X może wprowadzać użytkowników w błąd. Status „zweryfikowanego” konta można uzyskać po opłaceniu subskrypcji, mimo że platforma faktycznie nie potwierdza tożsamości właściciela profilu. Taki model ma zwiększać ryzyko podszywania się pod inne osoby, oszustw oraz manipulacji ze strony podmiotów działających w złej wierze.

Zastrzeżenia Komisji dotyczą także repozytorium reklam. Zastosowane rozwiązania – zarówno techniczne, jak i organizacyjne – utrudniają, zdaniem KE, niezależną analizę tego, jakie treści reklamowe są emitowane w serwisie i kto za nie płaci. W bazie reklam X brakuje m.in. informacji o tematyce reklamy oraz o podmiocie prawnym finansującym daną kampanię, co ogranicza możliwość oceny potencjalnych zagrożeń związanych z reklamą internetową.

Trzeci obszar naruszeń dotyczy dostępu do danych publicznych dla środowiska naukowego. X – w ocenie Komisji – nie realizuje obowiązków z DSA w zakresie zapewnienia badaczom odpowiedniego dostępu do danych z platformy. Utrudnia to prowadzenie badań nad systemowymi zagrożeniami w Unii Europejskiej, takimi jak dezinformacja, mowa nienawiści czy manipulacja debatą publiczną.

Platforma X ma teraz obowiązek przedstawić Komisji Europejskiej plan działań naprawczych. W przypadku zmian dotyczących niebieskich znaczników ma na to 60 dni, natomiast w obszarze repozytorium reklam oraz dostępu do danych publicznych – 90 dni.

Przygotowany przez X plan trafi do Rady ds. usług cyfrowych, która w ciągu miesiąca wyda opinię. Następnie Komisja Europejska będzie miała kolejny miesiąc na podjęcie ostatecznej decyzji i określenie, w jakim terminie platforma będzie musiała w pełni usunąć stwierdzone naruszenia.

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: